Vattenskada

Att bo i bostadsrätt är inte samma sak som att bo i en hyresrätt. Ett väsentligt större ansvar hamnar hos den boende/medlemmen i föreningen. Syftet med beskrivningen nedan är att beskriva de olika steg som sker i samband med en vattenskada.

Lite förenklat kan man säga att föreningens ansvar kan förklaras med följande: Utredning, utrivning och uttorkning. För detta har föreningen en fastighetsförsäkring. Därefter tar en av följande två försäkringar vid: Föreningens kollektiva bostadsrättsförsäkring eller din egen hemförsäkring. Tillsammans syftar försäkringarna till att du som boende inte skall lida ekonomisk skada. För den kollektiva bostadsrättsförsäkringen finns villkoren via den här länken: Folksam Bostadsrättsförsäkring villkor 2018.

Stegen vid vattenläcka är följande:

  1. Vid upptäckt av vattenläcka ska vattnet stängas av så fort som möjligt. Kontakta omgående HSB:s Kund- och medlemsservice (010-442 11 00) för att få hjälp. När detta är gjort kan du också pröva att kontakta styrelsen eller vattentanksgruppen (information på separata utskick). Kanske finns någon av dem på plats och kan hjälpa till direkt.
  2. Om vattenläckan har orsakat en vattenskada, eller om du av någon annan anledning upptäcker att du har en vattenskada i din bostadsrätt, anmäls detta till HSB:s Kund- och medlemsservice. För detta kommer dina kontaktuppgifter, försäkringsuppgifter och detaljer om skadorna behövas. Det är föreningens ansvar att utreda, utriva och uttorka efter en vattenskada. Arbetet med att utföra detta kommer skötas av föreningens HSB-förvaltare, vilket blir din kontaktperson mot föreningen under ärendets gång.
  3. Du behöver också anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och anger där även numret på BRF Hamnens kollektiva bostadsrättsförsäkring (769612-5785, vilket även är föreningens organisationsnummer), samt förmedlar det erhållna skadenumret till HSB:s Kund- och medlemsservice och HSB-förvaltaren.
  4. HSB-förvaltaren anlitar en utredarfirma som avtalar tid med bostadsrättsinnehavaren för besiktning av vattenskadan. Detta är utredningsfasen och syftar till att avgöra skadans omfång för att kunna vidta rätt fortsatta åtgärder.
  5. Vid behov kommer HSB-förvaltaren att inleda utrivning och uttorkning av de vattenskadade delarna av lägenheten, följt av återställning till ytskikten.
  6. Här tar nästa försäkring vid, antingen den kollektiva bostadsrättförsäkringen eller den egna hemförsäkringen, för att återställa ytskikten och eventuell annan inredning.

Utredning, utrivning och uttorkning täcks av föreningens fastighetsförsäkring och HSB-förvaltaren ansvarar (eventuellt via underentreprenör) för att utföra arbetet med utredning, utrivning och uttorkning fram till dess att uttorkningen är klar och att allt är återställt fram till ytskikten.

I och med att föreningen har Folksam som försäkringsgivare för både fastighets- och bostadsrättsförsäkring minimerar det eventuella diskussioner mellan försäkringsbolag och därmed även krånglet för den boende.

Via kontinuerliga uppföljningar håller HSB-förvaltaren styrelsen uppdaterad om eventuella arbeten med vattenskador i föreningen.