Mäklare

Här har vi sammanfattat information som kan vara av intresse för mäklare som skall förmedla en lägenhet i vår förening. Informationen uppdaterades senast 2023-12-29.

Allmänt om föreningen

Föreningen omfattar 971 lägenheter i 41 huskroppar samt 4 lokaler. 969 lägenheter med bostadsrätt samt 2 lägenheter med hyresrätt. Fastigheterna innehas med tomträtt och bebyggdes 1969-72.

I månadsavgiften ingår V/VA, kabel-tv (grundutbud), internet, IP-telefoni och p-plats och ett källarförråd. Förbrukning av hushållsel tillkommer varje månad på avgiftsavin; avräkning görs varje kvartal vilket kommer på nästföljande kvartals avier uppdelat per månad. För mer detaljerad information om ekonomi och renoveringar se årsredovisning samt besök föreningens hemsida. Föreningens hemsida: www.hsb.se/goteborg/backadalen.

Styrelsen har fattat beslut om avgiftshöjning på 2% med start 2023-07-01. Elkostnaden höjdes till 2,75kr/kWh med start 2022-11-01.

Parkering

Till varje lägenhet hör en parkeringsplats. Parkeringsplats ingår i månadsavgiften. Köpare tilldelas i många fall en ny p-plats enligt köreglerna.

HSB sköter administrationen av parkeringar. De som har parkeringsplats ute har möjlighet att hyra ett termogarage i mån av plats, man får då lämna sin ute-parkering. Parkering till motorcykel finns i garaget. Dessa är i dagsläget upptagna men man kan ställa sig i kö. Extra p-plats och garage går att hyra men det är för närvarande kö.

Tv och bredband

Kabel-TV levereras via Tele2, grundutbud ingår i månadsavgiften. Bredband levereras via Tele2, gruppanslutning tecknad via föreningen, 250/50 Mbit/s ingår i månadsavgiften.

Gårdsplats

Lekplatserna i området har totalrenoverats mellan 2018-2022. De 4 stora lekplatserna har renoverats, resterande gjordes under 2022. Ett utegym byggdes 2020 vid Gösta Berlings Gata.

Föreningen har grillplatser på de flesta gårdarna och en park vid Gösta Berlings Gata där det t.ex. finns boulebana.

Gemensamma utrymmen

Bokning av gemensamma ytor sker i första hand via informationstavlan i trappuppgången från och med 2023-01-01. Om ni behöver hjälp så är ni välkomna till vårt kontor på Gösta Berlings gata 32 på vardagar mellan kl 0900-1200.

Föreningen har en samlingssal och 2 st gästlägenheter som går att hyra. Det finns även en bastu och snickeriverkstad.

Det finns även tillgång till tvättstuga, cykelrum och barnvagnsrum. Tvättstugorna är utrustad med 2 st tvättmaskiner, torktumlare, torkrum och mangel. Det finns även mopedrum i vissa hus samt så kan man hyra våra föredetta soprum som förråd, kontakta HSB vid intresse.

Överlåtelseavgiften betalas utav säljaren.

Nya medlemmar informeras om föreningen vid ett informationsmöte.

Föreningen har ett kollektivt bygglov för inglasning av balkonger men det är du som medlem som själv beställer, bekostar och ansvarar för en eventuell inglasning. Bygglovet gäller i 5 år från och med 2023-06-19 och styrelsen har inte för avsikt att förlänga bygglovet därefter på grund av höga administrativa kostnader från Stadsbyggnadskontoret.

För tillgång till vägbommarna kontaktas HSB och anger vilken dag/ar som behövs, max en vecka.

Vid överlåtelse utför HSB besiktning av el och VVS, information kommer i brevlådan från HSB. Merkostnadsavgift tas ut när tillträde inte ges utan meddelande.

Överlåtelseavgift betalas utav säljaren.