Tillväxt av hållbara tjänster och produkter

Med attraktiva erbjudanden, som också är resurseffektiva och har låg klimatpåverkan, vill vi göra det enklare för våra medlemmar och kunder att välja oss. Tillsammans gör vi skillnad.

HSB_Fokusområden_2019_B_POS_Hållbara_tjänster (1).pngVi på HSB är stolta över att vi under nästan 100 år har skapat det goda boendet, ett arbete vi kommer att fotsätta med i många år framöver. Vårt fokusområde hållbara tjänster och produkter handlar såväl om att hållbarhetssäkra befintliga tjänster och produkter som att utveckla nya innovativa erbjudanden. Målet är att öka andelen hållbara tjänster och produkter i relation till total omsättning i förvaltning, nyproduktion, medlem, fastighet och finans.

Mål_Utfall_2019_Hållbara_tjänster_och_Produkter.png*På grund av stor variation i antal utvärderade tjänster hos föreningarna är utfallet osäkert. Ambitionen är att under 2020 förbättra jämförbarheten mellan föreningarnas resultat.

Utöver det gemensamma målet rekommenderas HSB-föreningarna och bolagen att arbeta med målet:

  • Alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023


Goda exempel inom våra fyra fokusområden för hållbarhet presenteras här.

Mer information

Hållbara tjänster och produkter för framtidens boende

Under 2018 tog vi fram ett verktyg för inventering av våra tjänster och produkter med avsikt att kunna mäta hur hållbara de är. Detta har resulterat i en checklista som HSB-föreningarna använder där fokus har legat på att utvärdera våra tekniska tjänster. Mätningen för 2019 var den andra i ordningen och inför mätningen förenklades enkäten ytterligare. Resultatet visar att 75 procent av de utvärderade tekniska tjänsterna bedöms vara hållbara utifrån HSB-föreningarnas självskattning. Notera att 19 av 26 HSB-föreningar deltog i utvärderingen. Av dessa 19 föreningar utvärderade 11 föreningar 1-5 tjänster, 6 föreningar utvärderade 9-12 tjänster och 2 föreningar utvärderade 16-17 tjänster. Att det är så stor variation i antal utvärderade tjänster gör dock att resultatet blir osäkert och kräver en djupare analys. Ambitionen är att under 2020 förbättra enkäten ytterligare ett steg och att få fler föreningar att utvärdera de tekniska tjänsterna.

Läs även om hur vi bedömer våra leverantörer och entreprenörer och stöttar dem i arbetet med att hållbarhetssäkra sina verksamheter.

Energitjänster

Ett område som HSB lägger mycket kraft på är att erbjuda energitjänster. Det som skiljer oss och våra lösningar från många andra i branschen är att vi arbetar från ax till limpa, det vill säga från utredning och analys till installation, driftsättning och löpande uppföljning. En viktig del i dessa tjänster är just det löpande arbetet och övervakningen av energianvändningen, där vi kan identifiera avvikelser såsom vattenläckor eller andra fel.

Vi tar ett helhetsgrepp om energianvändningen med fokus på långsiktighet, miljöpåverkan och kostnadsneutralitet. Resultatet för HSBs bostadsrättsföreningar blir lägre kostnader och miljöpåverkan, men också andra positiva effekter såsom bättre inomhusklimat.

Solel – mer än en fördubbling

Under 2019 har flera solelanläggningar installerats hos HSB bostadsrättsföreningar och i HSBs egna fastigheter. Hos HSB bostadsrättsföreningar fanns vid årets slut 8 153 kW installerad effekt, en ökning med 70 procent från 2018 (4 796 kW). I HSBs hyresfastigheter fanns 1 789 kW, en ökning med 15 procent från 2018 (1 554 kW). Vid årets slut fanns i hela HSB 9 942 kW installerad effekt, vilket innebär en ökning med 57 procent jämfört med 2018 (6 350 kW). HSB står för omkring 1,4 procent av Sveriges totala installerade effekt solel, något som till stor del har möjliggjorts tack vare ett stort intresse hos våra medlemmar – vilket gagnar både klimatet och fastigheternas elkostnader.

Laddpunkter – nästan 1 000 stycken

Ytterligare en tjänst där efterfrågan har tilltagit under 2019 är installation av laddpunkter för elbilar och elhybrider. Vid slutet av året finns totalt 736 laddpunkter i HSBs bostadsrättsföreningar, en ökning med 75 procent sedan 2018 (420). I HSBs egna hyreslägenheter fanns vid årets slut totalt 191 laddpunkter, en ökning med 54 procent sedan 2018 (124). Totalt i hela HSB fanns 927 laddpunkter, en ökning med 70 procent sedan 2018 (544).

Checklista hållbarhet för bostadsrättsföreningar

Under året har vi sett en allt större efterfrågan från medlemmar och bostadsrättsföreningar på stöd för hur de kan arbeta mer hållbart. Mot bakgrund av detta har HSB Stockholm tagit fram checklistan En hållbar brf, som innehåller korta punkter kring hur man som bostadsrättsförening kan komma igång och vilka områden man bör fokusera på. Checklistan innehåller tips om alltifrån att utse en hållbarhetsansvarig till att genomföra en energikartläggning.

Klimatanpassning – En guide för bostadsrättsföreningar

HSB Riksförbund har tagit fram en guide för hur bostadsrättsföreningar kan säkra sina byggnader till följd av konsekvenserna av ett förändrat klimat.

Atmosfären och haven har värmts upp, mängden snö och is har minskat och havsnivån har höjts. Det får konsekvenser både för enskilda och för samhället. Försäkringsbolagen ser en tydlig trend mot ökade kostnader för väderrelaterade material- och personskador.

Mot bakgrund av detta finns behov av att arbeta förebyggande utifrån den kunskap som finns. I guiden finns information om hur en bostadsrättsförening kan komma att påverkas och vägledning kring lämpliga åtgärder för byggnader, gårdar och mark utifrån fastighetens läge och förutsättningar. Klimatanpassningsguiden är publicerad på Mitt HSB (inloggat läge).

HSB Living Lab 

Nya, innovativa och smarta lösningar är en viktig pusselbit till framtidens hållbara samhälle och det goda boendet. För att ligga i framkant bedriver HSB ett innovationsprojekt, HSB Living Lab, tillsammans med bland annat Chalmers tekniska högskola i Göteborg. I HSB Living Lab bor ett 30-tal personer permanent, samtidigt som hela huset är ett laboratorium där forskning pågår dygnet runt. Det är en unik testbädd där forskning sker i en verklig boendemiljö. Hittills har cirka 100 projekt startat i HSB Living Lab inom allt från delningsekonomi, energieffektivisering, bättre vattenhantering och digitalisering till cirkulär ekonomi och byggmaterial. Läs mer om HSB Living Lab.

Systematiskt miljöarbete – på nedåtgående

Under 2019 bedrev 12 av 26 HSB-föreningar ett systematiskt miljöarbete, vilket bland annat kan innebära att HSB-föreningen har en miljöpolicy, kort- och långsiktiga mål, miljöhandlingsplan och genomför regelbundna miljöutbildningar. Åtta HSB-föreningar är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2015 och två är miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas. Vi ser en trend hos HSBs föreningar av oförnyad certifiering för miljöledningssystem. Däremot förekommer ofta ett systematiskt miljöarbete, dock utan genomförande av tredjepartscertifiering.

HR19_grafer_webb-13_Systematiskt_miljöarbete.pngKlicka på grafen för större format.

Kvalitet ger nöjda kunder

Under 2019 hade 11 av 26 HSB-föreningar ett systematiskt kvalitetsarbete. Detta innebär bland annat en formulerad kvalitetspolicy och kvalitetsmål samt att ha rutiner, processer och uppföljningar för att säkerställa kvalitet i leveransen till våra kunder och medlemmar. 11 HSB-föreningar är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2015. 

HR19_grafer_webb-12_Systematiskt_kvalitetsarbete.pngKlicka på grafen för större format.

HSBs vision för nyproduktionsverksamheten innebär att vi strävar efter att bygga felfritt. Vi arbetar för att säkerställa hög kvalitet och nöjda kunder, från projektidé genom projektering och produktion, till inflyttning i den färdiga bostaden och överlämning till förvaltningen. Nyproduktionsprocessen omfattar allt från rollbeskrivningar, rutiner, mallar och interna verktyg till checkpunkter och beslutsprocess.

Att våra kunder som flyttar in är nöjda är väldigt viktigt för oss. Det faktum att vi har nyproduktion över hela landet, kombinerat med lokal närvaro och ett målmedvetet och engagerat arbete för att möta våra kunder, har gett resultat: HSB får fina betyg i Nöjd kundindex* (NKI) och vi har länge legat i topp bland mest nöjda kunder vid garantimätningen två år efter inflyttning. Faktorer som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden. 

 

*Mätningen görs av Prognoscentret, ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Mätningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 11 500 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.