Ansvar genom hela leverantörskedjan

HSB har höga ambitioner vad gäller att ta ansvar för, och arbeta med, hållbarhet i hela leverantörskedjan. Med många leverantörer är det en utmaning. Därför ställer vi tydliga krav på kvalitet, miljömässigt och socialt ansvarstagande, samt ekonomi- och GDPR-säkring hos våra samarbetspartners.

Bostadsmarknaden har traditionellt en hög andel leverantörssamarbeten. HSB har nationella ramavtal med cirka 130 olika leverantörer inom exempelvis förvaltning och nyproduktion. Med många leverantörer följer ett arbete med att främja ansvarstagande i leverantörskedjan. Det gör vi dels genom att säkerställa att nya leverantörer uppfyller våra högt uppsatta hållbarhetskrav, dels genom att löpande utvärdera och följa upp att befintliga leverantörer når upp till kraven. HSBs föreningar och bolagen rekommenderas att arbeta med målet att alla HSBs leverantörer är hållbarhetssäkrade 2023.

Mål_Utfall_2019_Leverantörer.png

Mer information

Hållbarhet värderas högt i val av leverantörer

Vid upphandling av nya leverantörer nationellt inom HSB används sedan flera år tillbaka en noggrann leverantörs- och riskbedömning för att säkerställa att de uppfyller HSBs krav. Samtliga leverantörer får besvara en självskattningsenkät som bland annat innefattar hur de arbetar med miljö, mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och antikorruption. Självskattningsenkäten går i linje med HSBs gemensamma uppförandekod för samarbetspartners och leverantörer, som antogs av HSBs förbundsstyrelse under 2017.

15 av 31 HSB-föreningar och bolag har antagit HSBs gemensamma uppförandekod för samarbetspartners och leverantörer. Sex HSB-föreningar har en egen uppförandekod.

Totalt nio HSB-föreningar och bolag har implementerat HSBs nationella leverantörsbedömningsverktyg (inga nya HSB-föreningar implementerade verktyget under 2019). Förhoppningen är att fler ansluter sig under 2020. Vi har fått önskemål från leverantörer om större samordning mellan nationella och lokala avtal, och att få fler regionföreningar att ansluta sig till ramavtalen, vilket vi arbetar löpande med.

En stor utmaning är att säkerställa att tredje och fjärde ledet i leverantörskedjan arbetar på ett hållbart sätt. Leverantörerna förväntas skriva under uppförandekoden och implementera rutiner för att säkerställa att den följs, men också ha rutiner för att se till att kraven efterlevs i den egna leverantörskedjan.

HSB är även en aktiv deltagare i framtagandet av kriterier för socialt ansvar för byggprodukter, som nyligen har utvecklats inom det branschgemensamma webbverktyget Byggvarubedömningen.

Uppföljning och avvikelser

HSB genomför uppföljande enkäter hos samtliga nationella ramavtalsleverantörer vart tredje år. Minst en gång per år träffar HSB ramavtalsleverantörerna för uppföljning av de avtalade hållbarhetskraven. I intressentdialogen framkom önskemål om att HSB ska genomföra hållbarhetsrevsioner, vilket vi ser över. Om avvikelser upptäcks ställer vi krav på åtgärder och inför tätare kontroller för att säkerställa resultat. Vid behov inför vi även kontroller hos leverantörens underleverantörer. Om avvikelsen är stor, och vi inte ser en möjlighet till snabb förbättring, byts leverantören ut.

Tack vare våra noggranna leverantörsbedömningar och välfungerande leverantörssamarbeten har vi få avvikelser. 2019 hade vi inga rapporterade avvikelser.

God affärsetik och motverkan av korruption

Med många samarbeten och upphandlingar följer risker för korruption, vilket gör antikorruption och en god affärsetik till viktiga frågor för HSB. För att motverka korruption kräver vi, i uppförandekoden och avtal, att våra leverantörer ska ha nolltolerans mot korruption och mutor. De ska även ha etablerade rutiner för att förhindra oegentligheter i den egna verksamheten och hos konsulter och underleverantörer. Vi önskar också att leverantörerna utbildar sina egna medarbetare i antikorruption och affärsetik.