Alla former av behandling av personuppgifter får endast utföras om uppgiften i sig har ett berättigat syfte. Börja med att identifiera om det rör sig om en personuppgift, därefter om vi kommer att behandla den och till sist, har vi en rättslig grund för behandlingen? En rättslig grund är;
T.ex. Passerlogg i tvättstuga. Syftet med systemet är att boenden ska kunna boka tvättid, låsa och upprätthålla säkerheten. Enbart den/de som behöver informationen till det syftet avser ska ha tillgång till systemet. Systemets syfte är inte att ´´hålla koll på´´ att medlemmarna städar i tvättstugan.
T.ex. Möjligheten för medlem att boka gemensamhetslokalen, föreningens övernattningslägenhet, gym, bastu eller tvättstuga. Se till att bokningslistan enbart innehåller de personuppgifter som krävs för att kunna boka, vilket kan vara för- och efternamn och/eller lägenhetsnummer, undvik i största mån att inte använda personnummer. Vissa bokningslistor behöver enbart vara synliga för ett fåtal personer i styrelsen. Digitala bokningslistor ska begränsas så att bara en ansvariga i styrelsen kan se vem som bokat medans övriga medlemmar enbart ser att det är bokat.
T.ex. Föreningen ska anordna en gårdsfest för alla medlemmar i bostadsrättsföreningen. Styrelsen skapar ett informationsblad där man ber medlemmarna att anmäla sig med namn, lägenhetsnummer och eventuell allergi. Föreningen måste då informera samt fråga om samtycke att de får behandla dessa personuppgifter för detta arrangemang och att uppgifterna kommer raderas efter avslutad gårdsfest.
Mallar som kan vara er behjälpliga i ert arbete att GDPR anpassa er verksamheten kommer er tillhanda på Mitt HSB kommande veckor men även på https://www.hsb.se/malardalen/medlem/bostadsrattsforening/gdpr/