Medlemsansökan

Föreningens policy för medlemskap

Medlemskap i HSB Brf Ängdala beviljas personer som har för avsikt att förvärva en bostadsrätt i bostadsrättsföreningens fastigheter och:

• bedöms kunna fullgöra de ekonomiska förpliktelserna gentemot bostadsrättsföreningen, antingen självständigt eller genom att lämna en godtagbar borgensförbindelse
  • inte har några betalningsanmärkningar avseende årsavgift/hyra i föregående boende
  • inte har varit allvarligt störande hos föregående hyresvärd/bostadsrättsförening
  • själv kommer att bebo bostadsrättslägenheten permanent

Medlemskap beviljas fr.o.m. den tillträdesdag som finns angivet i överlåtelseavtalet.
Beslutanderätten att avslå/bevilja medlemskap i bostadsrättsföreningen är delegerad till av styrelsen utsedd ledamot enligt styrelsens arbetsordning.

För övrigt ska gällande lagstiftning och praxis som följer av lagstiftningen samt HSB Brf Ängdalas stadgar vara vägledande när beslut fattas om beviljande eller avslag av medlemskap.

Styrelsens beslut ska meddelas medlemmen eller via dennes mäklare i första hand via HSB Portalen eller skriftligen. Vid avslag på ansökan ska även upplysning lämnas om att det finns möjlighet att överklaga styrelsens beslut till Hyresnämnden.