Vattenskador

En skada på grund av vatten kan uppstå av många olika orsaker och skadorna kan se ut på olika sätt. Gemensamt för alla skador är att de måste repareras. Vem som slutligen ska betala för reparationen kan variera i olika situationer. Bedöms du vara vållande genom slarv eller via "hantverkare" som inte är certifierade och försäkrade så blir du skyldig att betala hela skadan.

När du ska installera disk- eller tvättmaskin ska det göras av en auktoriserad montör. Om du själv gör installationen och något blir fel så att det uppstår en vattenskada anses du vara vållande. Låt inte snålheten bedra visheten – anlita certifierade montörer. 

● Alla vattenläckor i lägenheter, trapphus och källare ska omedelbart anmälas till fastighetskontoret.

● Föreningen besiktigar och anmäler skadan till försäkringsbolaget.

● Föreningen ansvarar för sanering, torkning och återställning fram till ytskiktet.

● Lägenhetsinnehavaren betalar genom sin försäkring ytskikt som parkett, klinker, tapeter och takmålning.

● Bedöms du som vållande till skadan får du betala allt via ditt försäkringsbolag. Sanering, torkning och återställning. Du får även betala eventuella skador på dina grannars lägenheter.

● Alla lägenheter har genom brf Hilda bostadsrättstilläg på försäkringen.

● Självrisken vid vattenskada är 3 000 kronor. Försäkringsbolaget kan även göra åldersavdrag.

HSB Riksförbunds jurister har i samarbete med bland annat HSB Försäkrings AB arbetat fram en vägledning för hantering av vattenskador. Syftet är att på ett enkelt sätt förklara vem som ska ta reparationsansvaret för skador som inträffar i en bostadsrätt och vem som slutligen ska stå för kostnaderna.

På länken nedan kan du i PDF-format ladda hem och läsa vägledningen för bedömning av vattenskador.