Flytta in/ flytta ut

Praktiska tips till dig som flyttar in eller ut

Nycklar

Vid tillsyn av bostadsrätten tillses nycklar till lägenheten. Köparen får skriva på en kvittens på de nycklar som visas upp. Saknas nycklar får köpare och säljare komma överens hur man vill göra. Om köpare accepterar att det saknas nycklar så tar köparen över ansvaret för nycklarna. Byte av lås ska ske inom föreningens nyckelsystem. För att få fler nycklar krävs nyckelrekvisition från vicevärden.

Tv och bredband

Tele2 är föreningens leverantör av tv-kanaler med basutbudet och bredband med hastighet 100/10. Önskas fler kanaler eller högre bredbandshastighet kontakta Tele2. Bredband ingår också i avgiften.

Avgift och IMD - gemensam el

Avgiften som du betalar till föreningen gör att vi tillsammans kan hålla hela fastigheten i bra skick. Pengarna ska täcka löpande utgifter som till exempel uppvärmning och framtida underhåll. Avierna skickas ut kvartalsvis, alltså fyra gånger per år, i mitten av december, mars, juni och september och administreras av HSB Malmö. HSB erbjuder flera olika sätt för att få dina avier digitalt, som e-faktura och autogiro. Du väljer helt enkelt det som är smidigast för dig. Alla tjänster är kostnadsfria, läs mer på HSBs hemsida. Avierna finns alltid på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med bankID eller personnummer och lösenord.

Föreningen har valt att ha IMD. Det är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att man mäter förbrukningen av el i varje lägenhet och att du som boende betalar för din egen förbrukning. Föreningen debiterar ut förbrukning på el för varje lägenhet på första avin för varje kvartal. Vid överlåtelse slutavläser HSB elen och slutdebiterar den avgående medlemmen.

Stänga av vatten och renovering

Att stänga av vattnet vid renovering får aldrig göras oplanerat så vida det inte är ett akutläge. Avstängning ska göras planerat och i samråd med föreningen. Vid renovering får inget material förvaras i trappan, utan material ska förvaras i lägenheten. Vid renovering svarar medlemmen för att städa bort renoveringsdamm och liknande.

Inga saker i trappan

I trappan får det inte förvaras cyklar, barnvagnar, skor, växter, krukor, soppåsar eller liknande. Trappan är en utrymningsväg och ska hållas ren från saker.