Så kan vi utnyttja sophuset bättre

Som väl de flesta noterat är det periodvis problem med överfulla kärl i samfällighetsföreningens sophus. Trots att vi infört tätare tömning av kärlen i sophuset är kapaciteten periodvis otillräcklig och samfällighetsföreningens styrelse diskuterar olika sätt att tackla problemen.

För att utöka sophusets kapacitet kommer vi nu att utomhus ställa ytterligare två kärl för kartong. Dessa kärl, som enbart är till för de boende, kommer att placeras vid sophusets fasad mot Vasagatan.

Här dessutom några konkreta tips för att förbättra utnyttjandet av sophuset.

Planera din egen avfallshantering. Tömning av kartong och plast - som är de mest ”kritiska” fraktionerna - sker måndag, onsdag och fredag. Erfarenheten visar att det oftast är mot slutet av veckan som kärlen i sophuset blir överfulla, försök därför att i möjligaste mån lämna kartong och plast i början av veckan och undvik lördag och söndag om det går.

*Undvik luft i sopkärlen. Pressa ihop kartonger och andra större förpackningar så mycket som möjligt innan de läggs i sopkärlen. Då innehåller förpackningarna mindre luft, de tar mindre plats och sopkärlen blir inte fulla lika snabbt.

*Ställ inte sopor på golvet. Ställ eller lägg inte avfall på golvet, extra städning av sophuset innebär extra utgifter för samfällighetsföreningen.

*Sophuset är ingen återvinningscentral. Sophuset är bara till för ett antal tydligt specificerade fraktioner, dvs olika sorters avfall från hushållen: kartong, plastförpackningar, restavfall (”hushållssopor”), matavfall (”bruna påsen”), metallförpackningar, glasförpackningar, tidningspapper samt batterier och ljuskällor av olika slag. Allt annat avfall måste lämnas till de allmänna återvinningsstationerna eller återvinningscentralerna.

Närmaste återvinningsstation finns på parkeringsplatsen bakom Restaurang Great Eastern och en återvinningsstation speciellt för elektronikskrot finns vid Vasaskolan – se kartbilder på nästa sida!

*Utnyttja återvinningsstationerna i jul. Julen är ju en högtid när ovanligt mycket förpackningsmaterial är i omlopp och risken för att vårt sophus därmed ska bli överfyllt måste anses som överhängande. Styrelsen vill därför rikta en vädjan till den som kan att utnyttja de allmänna återvinningsstationerna för att i någon mån minska inflödet till vårt eget sophus.

Här finns närmaste återvinningsstation

FTI, Förpacknings– och tidningsinsamlingen, har en återvinningsstation på parkeringsplatsen i hörnet där Parkgatan övergår i Sveagatan, mellan Restaurang Great Eastern och Jaktia-butiken.

Här finns containrar för pappersförpackningar, plastförpackningar, färgade och ofärgade glasförpackningar, metallförpackningar samt tidningar.

Gångavståndet från kv Minnet är cirka 400 meter.

Här kan du lämna mindre elektronikskrot

En liten återvinningsstation speciellt avsedd för mindre elektronikskrot finns på gården mellan Vasaskolan (KomVux) och rosa huset (Balettakademin).

Här kan du lämna saker som t ex ljuskällor av olika slag och små elektriska apparater. Större elektronik, t ex TV-apparater, kan inte lämnas här utan måste transporteras till en återvinningscentral.

Gångavståndet från kv Minnet är cirka 250 meter.

Så här gör du med större föremål

Umeå har två återvinningscentraler, den ena på Tegelbruksvägen på Gimonäs industriområde (6,2 kilometer från kv Minnet) och den andra på Källarvägen på Klockarbäckens industriområde (7,5 kilometer). Här kan du lämna större föremål som möbler och TV-apparater liksom miljöfarligt avfall som oljor och bensin, färg och kemikalier.

Två gånger per år - en gång på våren och en gång på hösten - låter Minnets samfällighetsförening ställa ut två containrar på innergården i kvarteret. Här kan du lämna i princip samma typer av avfall som på återvinningscentralerna.