Porttelefon

Instruktion till porttelefon för besökare och boende

 

Ringa upp lägenhet och person med portregister

  1. Tryck på någon av SÖK‐knapparna för att tända bakgrundsbelysningen. 
  2. Bläddra till önskad person. Alternativt, mata in första bokstaven i personens för‐ eller efternamn. Därför visas alla namn med initialbokstav som motsvarar någon av knappens bokstäver (med  sökbokstaven markerad). Om ingen tangent trycks inom 10 sekunder slocknar teckenfönstret och sökningen avbryts. 
  3. Bläddra fram till önskad person. 
  4. Tryck på RING‐knappen. Uppringning sker. Teckenfönstret visar: 
  • Ringer upp …   
  • Den boendes namn
  • Våningsbenämning 
  • Anropsnummer

Ringa upp med abonnentnummer

  1. Tryck på RING‐knappen
  2. Knappa in hyresgästens telefonnummer. Uppringning sker

Ta emot samtal från porttelefon

  • När besökare ringer upp via porttelefon visas nummer 0920-100 10
  • Öppna dörren: Tryck på siffran 5
  • Öppna inte öppna dörren: Avsluta samtalet

Ändring av namn och nummer i porttelefon

Om förändring ska göras i porttelefonen fyller man i formuläret här

Vanligt problem
Om det återkommande blir upptaget när besökare försöker ringa via porttelefon kan det bero på att man råkat blockera nummer 0920-100 10 för inkommande samtal.
Lösning: Gå igenom listan för blockerade telefonnummer och ta bort blockeringen

Tips!
Om porttelefonen är kopplad till ett mobilnummer kan man spara telefonnumret 0920-100 10 som exempelvis Porttelefon, Då kommer det stå Porttelefon istället för att telefonnumret visas i displayen när besökare ringer upp från porttelefonen.