Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Upptäck styrkor och svagheter – jämför era kostnader mot andra föreningar

10 maj 2022 Har ni högre årsavgift och driftkostnader än grannföreningen? Genom att jämföra nyckeltal för bland annat drift, sparande och lån mot ett genomsnitt får ni en trovärdig budget och underhållsplan. Det här upptäckte brf Smedjan med hjälp av sina ekonomiska nyckeltal…

Uppvärmning, räntekostnader och sparande. Allt är exempel på ekonomiska nyckeltal som ger bostadsrättsföreningen en bild av hur deras utgifter står sig mot ett genomsnitt av 500 andra stockholmsföreningar. Jämförelsen är möjlig tack vare den databas som HSB Stockholm har byggt upp och som varje år resulterar i en rapport över bostadsrättsföreningarnas ekonomi.

– Nyckeltalen är en skattkista. De indikerar hur bostadsrättsföreningen mår och är ett jättebra underlag för att både överblicka och djupdyka i ekonomin. Det blir tydligt var ni ligger bra till och var det finns värdeökande investeringar att göra, säger Josephine Arnsten, ekonom HSB Stockholm.


Gick till botten med underhållsplanen
Det var genom Josephine som brf Smedjan 9 och 10 i Vasastan fick tips om rapporten. Hon är ansvarig för föreningens ekonomiska förvaltning. Men istället för att jämföra sig mot alla 500 föreningar valde styrelsen att avgränsa analysen till stockholmsföreningar med liknande byggår; omkring 1920.

Det gav oss en relevant jämförelse mot 31 andra föreningar som dessutom var i ungefär samma storlek, säger Ken Lagerborg, ordförande brf Smedjan. Vi hade de lägsta driftkostnaderna och placerade oss i topp tre bland de lägsta årsavgifterna. För oss blev det viktigt att undersöka om det beror på att vi har god ekonomi och förvaltning eller om det indikerar att vi satsar för lite på underhåll. Låga avgifter är positivt, men inte om man är dumsnål och det kostar föreningen mer i framtiden.


Tydligare bokföring ger bättre översikt
Med utgångspunkt i nyckeltalsrapporten anlitade styrelsen extern expertis för att utreda skicket på tak, hissar et cetera. Det gav en uppdaterad bild av fastighetens långsiktiga underhållsbehov.

– Det finns förstås underhållsåtgärder som är svåra att förutse exakt när de behöver vidtas, men vi landade i att vi gör det underhåll som är motiverat och att avgiften är rimlig. Nu kommer vi att följa upp och uppdatera underhållsplanen varje år, säger Ken.


Synliggör föreningens styrkor
Med hjälp av nyckeltalen får HSB Stockholm en mer proaktiv förvaltning. Ser Josephine exempelvis att en förening har ovanligt höga uppvärmningskostnader kan hon föreslå att HSB Stockholms energikonsulter kopplas in för att utreda varför samt föreslå och genomföra åtgärder som sänker kostnaden.

– Viktigt är att rapporten också synliggör föreningens styrkor. Att kunna visa upp att man har koll på och arbetar aktivt med sin ekonomi är attraktivt både hos banken och blivande köpare, säger hon. 

 

Nyckeltalsrapporten kan idag beställas av föreningar som har ekonomisk förvaltning och tillhörde HSB Stockholm före fusionen med HSB Norra Stor-Stockholm. Föreningar som tidigare tillhörde HSB Norra Stor-Stockholm kommer kunna beställa tjänsten från årsskiftet 2022/2023.

Vill du veta mer? Kontakta oss!