Oavsett var du bor finns hjälp nära till hands. Med placering i Lund, Eslöv, Kristianstad, Hässleholm och Ystad är HSB Skånes tolv kundtjänstmedarbetare redo att hjälpa dig som medlem när en fråga dyker upp.
- Vi svarar på drygt 400 samtal i veckan och har dessutom ambitionen att svara på alla inkommande mejl samma dag. De vanligaste frågorna från privatpersoner är avi-frågor, det kan vara allt ifrån att avin inte har dykt upp till en fråga om inkasso, men vi får också många frågor om medlemskap och bosparande. När vi får samtal från förtroendevalda handlar det ofta om IMD*, om priser för IMD och hur en förening kan starta tjänsten, säger Linda Djordjevic, chef för kundtjänst på HSB Skåne.
Kundtjänst hjälper även till med frågor som rör överlåtelser och panter, från såväl boende som förtroendevalda och mäklare. Sedan i våras finns även möjlighet att identifiera sig via Bank-id för frågor som kräver det.
- Att kunna identifiera sig med Bank-id är en bra utveckling då vi kan säkerställa kontakten och snabbare ge svar på frågor som tidigare krävt mer omfattande hantering, säger Linda.
Även om svar på många av de frågor som kommer till kundtjänst finns att hitta på annat håll, så som på hsb.se och i Mitt HSB, kan det ibland vara skönt att veta att det finns personer som kan hjälpa till om en fråga skulle dyka upp.
- Många av de frågor som kommer in till oss, så som frågor om inkasso, autogiro och e-faktura, hade kunden kunnat lösa på egen hand via information på avin, hsb.se eller Mitt HSB. Men samtidigt är den personliga kontakten viktig. Ofta leder en inledande fråga till något helt annat och vi kan ge kunden bättre service när de kontaktar oss än om de skulle söka upp svaren på egen hand, säger Linda.
*IMD – Individuell mätning och debitering, ofta av el men även av vatten.