– Det var en kombination av flera saker som gjorde att vi funderade på att byta. Vi kände att vår tidigare leverantör inte alltid kunde möta de behov och förväntningar vi hade som förening. Bland annat upplevde vi att vi som styrelse ofta fick ta ett stort ansvar, exempelvis när det gällde att driva viktiga projekt som installation av laddplatser. Det ledde till att vi började fundera över om det fanns bättre alternativ, säger Per Persson, ordförande i föreningen.
Processen började med att styrelsen sa upp det gamla avtalet i god tid. Därefter togs offerter in från flera olika aktörer, med fokus på att hitta en partner som kunde ta ett helhetsansvar och ha en mer engagerad inställning.
– Vi ville känna att vi hade någon vid vår sida som både förstod våra utmaningar och kunde komma med egna idéer och lösningar. Det var viktigt att det inte bara blev “förvaltning som vanligt”, säger Per Persson.
När styrelsen beslutade att byta leverantör till HSB Norra Götaland blev resultatet snabbt märkbart. Med HSB som ansvarig för upphandlingar och kostnadsfrågor har styrelsen kunnat fokusera mer på långsiktiga frågor istället för administration. Fastighetsskötseln fungerar nu smidigt och professionellt, något både styrelse och boende lyfter fram och flera projekt har drivits igenom med en effektivitet som tidigare varit svår att nå.
– Det känns tryggt att veta att vi har kompetens att luta oss mot när det behövs. För oss har det här bytet inneburit mindre oro och mer tid till det som verkligen utvecklar föreningen.
För brf Norra Trängen blev beslutet att ta steget början på en stabilare vardag – och ett exempel på att förändring ibland är precis vad som krävs för att komma vidare.