Föreningsstämman

Medlemmarna bestämmer gemensamt via den årliga föreningsstämman

Föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ och hålls normalt en gång per år. Stämman är det bästa tillfället för alla medlemmar att diskutera och fatta beslut i viktiga frågor. Alla medlemmar i en bostadsrättsförening har rösträtt på den årsstämma som hålles en gång per år. På föreningsstämman beslutar man gemensamt kring ärenden som rör föreningen, det är därför mycket viktigt att alla medlemmar är med på föreningsstämman och aktivt deltar i gemensamma beslut.

Det finns vissa frågor som måste tas upp på stämman t ex:

• Val av ny styrelse
  • Val av andra förtroendeuppdrag
  • Fastställande av årsredovisning
  • Ansvarsfrihet för styrelsen
  • Arvoden till styrelsen och övriga förtroendevalda
  • Eventuella förändringar i föreningens stadgar

På stämman behandlas också motioner från medlemmar.
Du får även en genomgång av föreningens ekonomiska situation och verksamhetsplan.

Var gärna aktiv, skriv t.ex. motioner till stämman och var med på mötet. Observera att det endast kan tas beslut i frågor som kommit via motion till stämman, man kan alltså inte ta upp en oanmäld fråga och förvänta ett beslut på samma stämma.

Det är alla gemensamt som bestämmer i föreningen och beslutar tillsammans på stämman.

Rösträtt på stämman

Observera att för att ha rösträtt vid stämman måste du ha fullföljt dina plikter till föreningen. Det innebär bl.a. att du inte får ligga efter med månadsavgiften när stämman hålls.