Nu uppdateras HSBs grafiska profil

01 oktober 2019 Som ett led i att upplevas som ett modernt varumärke som hänger med i den digitala utvecklingen uppdateras nu vår grafiska profil med nya webbsäkrade färger, nya typsnitt och en färgmässigt uppdaterad logotyp.

– Vår gemensamma kommunikation får ett rejält lyft med vår uppdaterade grafiska profil. Nya färger och typsnitt ger en mer modern känsla, säger Angelica Sandgren, varumärkesansvarig på HSB Riksförbund.

Vi har vidareutvecklat vårt formspråk och vår gemensamma profil för att öka möjligheterna till variation och samtidigt skapa bättre genomslag för våra budskap. Med ett nytt effektivare typsnitt för rubriker och med en bredare palett av färger får vi ett mer flexibelt uttryck inom den sammanhållande ramen.

Observera att befintligt material fasas ut successivt och att den nya profilen bör användas i allt nytt material som produceras.

Varför har vi uppdaterat den grafiska profilen?

  • För att möta verksamhetens behov och önskemål som bl a har fångats upp i en enkät.
  • För att följa den digitala utvecklingen.
  • För att anpassa profilen för tryckt och digital kommuikation.
  • För att upplevas som moderna och samtida.
  • För att stärka och utveckla HSBs varumärke.
  • För att öka vår synlighet och särskillnad.
  • Med en uppdaterad profil hoppas vi få färre avvikelser vilket i sin tur fungerar varumärkesstärkande.

Vad är nytt?

Det stora uppdateringarna är:

  • Ny, webbsäkrad HSB-blå färg.
  • Ny logotyp där den blå färgen är uppdaterad.
  • Ny färgpalett där vi har tagit tillbaka guld från vårt historiska ursprung.
  • Nya splashar i form av bollar.
  • Nya rubriktypsnitt för externt marknadsföringsmaterial. OBS! Gäller endast kommunikatörer som producerar material.

Successiv lansering och utfasning

Den uppdaterade grafiska profilen är precis lanserad. Nu börjar arbetet med att uppdatera mallar och befintligt material. Så här ser planen ut gällande det material och plattformar som HSB Riksförbund ansvarar för:

  • Profilmanualen på hsb.se är uppdaterad med material för nedladdning.
  • Klart i mitten/slutet av oktober:
    • Nya Indesign-mallar
    • Uppdatering av PPT-mall
    • Uppdatering av Office-mallar

Arbetsgång

Uppdateringen av den grafiska profilen har genomförts genom intensivt arbete av en styrgrupp och en arbetsgrupp bestående av kommunikationschefer och kommunikatörer från HSB-föreningar och bolag i hela landet. Byrån som hjälpt oss med uppdateringen är Fältman & Malmén och beställare har varit HSB Riksförbund. En enkät om behov och önskemål kring den grafiska profilen styrde inriktningen för arbetet.

HSBs grafiska profilen kommer inte lämnas statisk i nuvarande utförande. Från och med nu betraktar vi profilmanualen som ett levande dokument som kommer att uppdateras två gånger per år. Vi tar därför löpande in förbättringsförslag via Angelica Sandgren.