– Vår gemensamma kommunikation får ett rejält lyft med vår uppdaterade grafiska profil. Nya färger och typsnitt ger en mer modern känsla, säger Angelica Sandgren, varumärkesansvarig på HSB Riksförbund.
Vi har vidareutvecklat vårt formspråk och vår gemensamma profil för att öka möjligheterna till variation och samtidigt skapa bättre genomslag för våra budskap. Med ett nytt effektivare typsnitt för rubriker och med en bredare palett av färger får vi ett mer flexibelt uttryck inom den sammanhållande ramen.
Observera att befintligt material fasas ut successivt och att den nya profilen bör användas i allt nytt material som produceras.
Det stora uppdateringarna är:
Den uppdaterade grafiska profilen är precis lanserad. Nu börjar arbetet med att uppdatera mallar och befintligt material. Så här ser planen ut gällande det material och plattformar som HSB Riksförbund ansvarar för:
Uppdateringen av den grafiska profilen har genomförts genom intensivt arbete av en styrgrupp och en arbetsgrupp bestående av kommunikationschefer och kommunikatörer från HSB-föreningar och bolag i hela landet. Byrån som hjälpt oss med uppdateringen är Fältman & Malmén och beställare har varit HSB Riksförbund. En enkät om behov och önskemål kring den grafiska profilen styrde inriktningen för arbetet.
HSBs grafiska profilen kommer inte lämnas statisk i nuvarande utförande. Från och med nu betraktar vi profilmanualen som ett levande dokument som kommer att uppdateras två gånger per år. Vi tar därför löpande in förbättringsförslag via Angelica Sandgren.