Varumärket HSB är en värdefull tillgång

HSB är ett starkt och välkänt varumärke. Detta förtroende måste vi inom HSB förvalta, utveckla och hela tiden fortsätta att förtjäna. Vi måste konstant möta de förväntningar som finns på oss, vilket förutsätter en jämn och hög kvalitet på allt vi gör.
Fotograf: Johnér

Vårt varumärke består av alla de associationer människor har till vårt namn, vår logotyp och det vi gör. Alla delar av vår verksamhet påverkar hur vi uppfattas. Allt vi gör, allt vi säger och hur vi förhåller oss till varandra, våra kunder, våra intressenter och vår omvärld påverkar varumärket HSB.

Ett varumärke är ett löfte och vårt namn och vår logotyp är bärare av det löftet. Undersökningar visar att vi har ett starkt och välkänt varumärke med ett gott anseende och vi har blivit prisbelönta för vårt varumärkesvårdande arbete. Detta förtroende måste vi förvalta, utveckla och hela tiden fortsätta att förtjäna.

Vi måste konstant möta de förväntningar som finns på oss, vilket förutsätter en jämn och hög kvalitet på allt vi gör. Ett enhetligt varumärke av vår storlek är en klar konkurrensfördel och ger oss ett större genomslag på marknaden.

HSBs strategi är att verka under ett gemensamt varumärke – HSB.

Såhär säkerställer vi ett enhetligt och starkt varumärke

  1. Samordnad kommunikation, marknadsföring och varumärkesanvändning gör HSB-organisationen mer effektiv.
  2. Vi kommunicerar och marknadsför oss på ett enhetligt sätt enligt gemensam grafisk profil, på mottagarens villkor och så långt det är möjligt i gemensamma kanaler och enligt gemensam kommunikationsstrategi. Det gör oss starkare, tydligare och lättare att känna igen.
  3. Upplevelsen av HSBs varumärke ska vara densamma oberoende av var i landet man möter oss.

Riktlinjer för hantering av HSBs varumärke

För att underlätta arbetet med att skapa ett starkt och enhetligt varumärke har styrdokumentet Hantering av HSBs varumärke tagits fram. 

VMR bild.jpg

Har du frågor?
Du kan gärna vända dig till HSB Riksförbund för att få råd om hur du hanterar varumärket, kontaktperson hittar du här.