Äntligen hemma i Hököpinges söta pärla

29 juni 2023

Under onsdagen delades nycklarna ut till de nya boende i HSB brf Sockerpärlan i Hököpinge utanför Vellinge, och de kan äntligen kalla bostäderna sina egna.

Försäljningen av de 32 lägenheterna, som påbörjades i slutet av 2021, har gått bra, berättar Susanne Lilja, försäljningsansvarig hos HSB.

– Det är många som är sugna på att bo i lugna och naturnära, men ändå stadsnära, Hököpinge. Något som är extra roligt är att vi har köpare från alla åldersgrupper, från de unga som köper sin första bostad, till barnfamiljerna, och så även ett par pensionärer, säger hon.

Josef Sindre skulle lämna sin studentbostad i Växjö, och föll för HSB brf Sockerpärlan i maj förra året.

– Det har varit en lång väntan! Jag föll för att det är så nära Malmö, men ändå ett så lugnt och tryggt område, säger han.

Josef Sindre är äntligen hemma i Hököpinge.

Lägenheten är den första bostad han äger själv, och han har tyckt om att följa processen.

– För den som köpt nybyggt innan eller byggt själv kanske det inte är så speciellt, men för mig har det varit väldigt intressant att få följa hela bygget. Jag hade bara en ritning och lite bilder att förhålla mig till, och jag är mycket positivt överraskad, det ser mycket större ut än jag trodde, säger Josef.

Läs mer om HSB brf Sockerpärlan

Josef är en av de i HSB brf Sockerpärlan som utnyttjats konceptet HSB Dela för att köpa sin bostad. HSB Dela är en modell för att köpa och äga sin bostad, som riktar sig till bosparare i HSB som är i åldern 18–29 år. Den innebär att HSB köper halva bostadsrätten och bospararen köper den andra halvan. Bospararen betalar kontantinsatsen för den del de köper, det vill säga halva.

– Jag hade inte hört talas om den sortens lösning tidigare, men tyckte med en gång att det lät som en riktigt bra idé. Det är svårt för unga att ta sig in på bostadsmarknaden, och jag hoppas att fler fastighetsaktörer anammar det här konceptet, säger Josef.

Förvaltare Burim Sylejmani visar Yvonne runt i hennes nya bostad.

Ett par trappor upp från Josef hittar vi Yvonne Paulinmar. Hon visste att hon ville flytta till Hököpinge, ha något nybyggt, och ha lagom mycket yta till sig själv. När hon under onsdagen fått sina nycklar och kommit in i lägenheten var det med ett leende på läpparna.

– Det känns nyfiket och annorlunda. Jag har önskat mig ett kök och vardagsrum i öppen planlösning länge, och nu har jag det!

Läs mer om HSB Dela

Yvonne flyttar från sin lägenhet på Ön på Limhamn för att komma närmare barn och barnbarn, som hon nu har alldeles i krokarna. Hon gjorde sitt köp sent, och har inte gjort några egna tillval till lägenheten.

– Men jag är så nöjd. Nu får jag bo in mig och göra det till mitt, kanske måla lite. Det har gått så snabbt allting, nu ska jag ta god tid på mig att flytta in, säger hon.

Yvonne Paulinmar framför sin nya utsikt.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.