Återvinning/Soprum/Miljöhus

Vårt miljöhus är beläget invid Sågstuvägens vändplan.
Inkast för hushållssopor finns på husets långsida.
Miljöhuset är öppet alla dagar mellan 06:00-22:00.
Ingång till miljöhuset sker via den mindre dörren i vänstra porten på husgaveln mot gatan. Strömbrytaren för invändig belysning finns på sophusets utsida. Med den röda brickan öppnar du dörren till containerutrymmet. Glöm inte att stänga.

OBS! Tänk på att vi betalar för vår sophantering. Sortera avfallet rätt.
Utanför grovsoprummet finns kärl för batterier, wellpapp, papper, plast, metall och glas. Dessa kärl är kommunens och vi betalar inte för hanteringen av dessa.

I dokumenten nedan kan ni läsa mer detaljerat vilka behållare som ska användas.

Hos oss gäller att var och en skall källsortera sitt avfall enligt följande:

·        Batterier

·        Farligt avfall

-         el- och elektronikavfall

-         färgrester, lösningsmedel, övriga kemikalier

-         bilbatterier

·        Grovsopor

·        Glas, färgat och ofärgat

·        Metallförpackningar

·        Pappersförpackningar

·        Plastförpackningar

·         Returpapper

Batterier läggs i batteriholken som finns uppsatt på belysningsstolpen invid den yttersta gröna containern, utanför miljöhuset.

Farligt avfall sorteras enligt nedan, alla behållare finns i miljöhuset.

El- och elektronikavfall:

Glödlampor och lågenergilampor läggs i svarta plastkärl.

Lysrör läggs i röda plastkärl.

Mindre köksmaskiner, leksaker, klockor, radio, skrivare och datautrustning läggs i nätbur.

Stora elapparater och maskiner som TV, stereo samt vitvaror som spis, tvättmaskin med mera ställs på anvisad plats på golvet.

Bilbatterier läggs i särskild batteribehållare.

Grovsopor sorteras upp i brännbart och icke brännbart enligt instruktion på väggen i miljöhuset, i gröna behållare. Större grovsopor ska också sorteras i brännbart och icke brännbart och ställas på anvisad plats på golvet.

Glas sorteras i färgat och ofärgat glas, färgat glas läggs i för detta avsedd container och ofärgat glas läggs i för detta avsedd container, båda uppställda utanför miljöhuset.

Metallförpackningar i för ändamålet avsedd grön plåtcontainer utanför miljöhuset.

Pappersförpackningar som kartonger, mjölkförpackningar etc lämnas i för dessa avsedd grön plåtcontainer uppställd utanför miljöhuset.

Plastförpackningar både hårda och mjuka lämnas i för dessa avsedd grön plåtcontainer uppställd utanför miljöhuset.

Returpapper som tidningar, broschyrer, reklamblad, telefonkataloger mm lämnas i därför avsedd grön plåtcontainer uppställd utanför miljöhuset.

Kompostering, komposterbart material kan lämnas i därför avsedda kärl som är belägna i skogskanten utanför port 32.

Övrigt avfall är det därefter kvarvarande hushållsavfallet och det skall, väl emballerat, läggas i miljöhusets inkastluckor belägna på miljöhusets långsida. Observera att den övre inkastluckan har större inre diameter än den nedre.

Observera att vår sophantering i föreningen endast avser de sopor som kommer från boendet i föreningen. Avfall från andra än boende samt från exempelvis renovering av sommarstugor eller liknande får inte lämnas i föreningens grovsopcontainer. Dessa sopor ska istället lämnas till SRV:s egna återvinningscentraler, vilket är kostnadsfritt. Närmaste återvinningscentral finns på Regulatorvägen, Flemingsbergs industriområde, telefon 08-689 71 61.

Observera att återvinningskärlen utanför miljöhuset enbart är avsett för förpackningar och tidningar. Annat, t.ex. stekpannor, plastleksaker med mera skall lämnas i avsedd container inne i miljöhuset.