Passersystem/porttelefon

Varje lägenhet ska ha fyra brickor i fyra olika färger (vit, blå, gul och röd). Med dessa fyra kommer du in i portarna/källargångarna i ditt hus.

Brickorna är föreningens och tappar man bort en så ska man kontakta kundcenter för spärr av gammal bricka.

Den röda har behörighet till soprummet.

Vid flytt så ska alla brickor lämnas över till nya ägaren. Saknas brickor så kan man bli ersättningsskyldig.

Ni har behörighet till er huskropp. Har ni bokat t.ex. tvättstugan så har ni behörighet till den porten/dörren.

Alla har behörighet att boka gym, pingisrum och bastu.

Tappar ni bort en bricka eller behöver en extra så kontaktar ni kundcenter. Ny bricka kostar 200:-.

Om ni vill byta telefonnummer i porttelefonen kontaktar ni kundcenter.

När det gäller tvättstugan går det bara att ha en aktiv bokning per lägenhet. Grovtvättstugan är inte inräknad.

Blir ni uppringda från porttelefonen och vill släppa in så trycker ni på "femman".

Några av våra boende har påtalat att de inte kan öppna porten med 5:an från sina telefoner. Enligt Säkra Fastigheter kan det vara på grund av att man har ett Comviq abonnemang. Har du problem kan du testa nedan.

Prova stänga av Volte.

Enligt Comviq kan det störa ut dtmf-toner som används för att öppna med 5:an

Apple: Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av volte

Samsung: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av.

Sony: Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mer -> Mobila nätverk -> Önskad nätverkstyp -> 4G -> Stäng av volte.

Huawei: Inställningar -> Mer -> Mobilnätverk -> Önskad nätverkstyp -> Välj 4G -> Dra reglaget till vänster på "volte-samtal".

Vad är VoLTE?

VoLTE står för “Voice over LTE (Long Term EVolution)” och är samtal som sker över 4G-nätet. Med VoLTE får du bättre täckning, högre samtalskvalitet och bättre ljud när du pratar i din mobil. Det gör att personen du pratar med hör dig bra, även om det bullrar runt omkring dig. Att ringa ett VoLte-samtal, alltså att ringa över 4G-nätet, kostar inget extra.