Miljö

Som medlemmar i en bostadsrättsförening bestämmer vi själva övar vilka förändringar vi vill göra. Miljöfrågorna växer sig starkare och en debatt pågår vad vi själva kan göra för att värna miljön.

Energideklarationen

I December 2018 gjordes den obligatoriska kontrollen av fastighetens energieffektivitet. Vi klarar oss ganska bra. Förbrukningen av energi är 128 kWh/m2 och år. Av detta utgör gemensam el 13 kWh/m2 och år. Referensvärde på liknande byggnader är 159 kWh/m2. Referensvärde enligt nybyggnadskrav är 85 kWh/m2. Samtidigt fick styrelsen en del tips på förbättringar som nu övervägs.

Miljöhuset

När sopnedkasten stängdes av arbetsmiljöskäl valde vi att inte bygga små sophus på gården som hade varit det billigaste alternativet. Vi satsade i stället på ett komplett miljöhus för sopsortering vilket på den tiden var ovanligt. Dessutom skärmar huset av utsikten mot bilparkeringsdäcket vilken knappast är en nackdel.

Värme

När husen byggdes värmdes fastigheterna med egen oljepanna. Numera är vi anslutna till fjärrvärme som till övervägande del bygger på förnyelsebara bränslen, ett beslut vi idag är glada över. 2019 byttes alla portpartier i vår förening vilket också gjorde så att vi kunde sänka värmen i våra trapphus.

EL

Föreningens egen el kommer numera från Telge energi, som till 95% levererar el från förnyelsebara källor. Tvättstugorna renoverades 2008 och valet föll givetvis på lågenergimaskiner. Under 2020 byttes torkskåpen och torktumlarna ut till lågenergimaskiner. Detta gjorde att vi minskade vår elförbrukning med nästan 20%. Under 2022 byttes belysningen på gårdarna och parkeringen mot nya armaturer med LED-lampor och under våren 2023 bytte vi ut all fasadbelysning samt alla armaturer i trapphusen. Sedan 2019 har vi minskat vår elförbrukning med ca. 25%.

Fasadisolering

För några år sedan var det dags att renovera fasaderna som fick nya läckra färger. Samtidigt förstorades balkongerna och portarna försågs med takskägg. I samband med detta arbete monterades isolerskivor på samtliga hus för att minska energiåtgången. 2020 blev vi klara med byte av alla portpartier och i samband med detta kunde vi sänka värmen i alla trapphus då de nya portpartierna är bättre isolerade än de gamla.

Vindsisolering

Vi har renoverat taken och även ökat isoleringen på vindarna.

Kompost

I sluttningen i skogsområden söder om området ligger vår kompostanläggning. Många boende lägger sitt kompostavfall där. Anläggningen sköts av en engagerad kompostgrupp. Vi får på så sett mindre sophämtningskostnader och näringsrik jord till våra planteringar. Även de boende kan hämta jord till balkonglådorna.

Framtida åtgärder

I långtidsplanen för underhåll ingår bland annat byte av fönster, installation av laddstolpar, uppgradering av värme/ventilation m.m.