Trivselregler

Trivselregler för bostadsrättsföreningen Skyttegården

Dessa regler ska inte ses som pekpinnar utan som en grund för ett tryggt och säkert boende i en förening där alla känner ansvar och värnar om sitt eget boende och vår egen trivsel.

Ansvar för ordningen

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också trivselfrågorna.

Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför husen. Alla är skyldiga att rätta sig efter trivselreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har Du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan Du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!

För vem gäller reglerna

Trivselreglerna gäller inte bara Dig som bostadsrättsinnehavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster eller hantverkare som utför arbete åt Dig i lägenheten.

Allmän säkerhet

· Kontrollera noga att alla låsta dörrar i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.

· Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. Var särskilt vaksam när Du öppnar via porttelefonen.

Om gemensamma kostnader

Var sparsam vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Meddela styrelsen om kranar står och droppar. Kostnader för vatten och el betalas av alla bostadsrättsinnehavare gemensamt. Tänk också på att om du ska vädra bör du göra det snabbt och effektivt och inte låta fönster och balkongdörrar stå öppna hela dagen. Det kostar mycket i fjärrvärmekostnader.

Balkonger

Balkonger får inte användas för:

permanent förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering

skakning av mattor.

grillning, förutom med el- eller gasolgrill vilka också bevakas så att inte onödig rök uppstår.

rökning så att det besvärar grannar. Släng inte fimpar och aska från balkongen, tänk på brandrisken.

blomlådor placeras innanför balkongräcket.

Störningar

Tänk på att det är lyhört i våra hus och ljud sprider sig lätt in till dina grannar. Om du tänker bjuda in till fest så går det självklart bra men tänk på att förvarna dina grannar. Visa hänsyn så blir det en trevligare boendemiljö för alla.

1. Normalt gäller att visa särskild hänsyn mellan klockan 22.00 och 07.00 på vardagar samt från klockan 22.00 till 09.00 på helger. Det betyder att det ska vara tyst i fastigheten under dessa tider och inte förekomma störningar från t.ex. renoveringar och fester.

Visa hänsyn så blir det en trevligare boendemiljö för alla.

Husdjur

Innehavare av husdjur ansvarar för att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten.

Husens exteriör

Det är inte tillåtet att fästa några föremål på fasaden utan styrelsens skriftliga tillstånd.

Paraboler får inte monteras på vare sig fasad eller balkongräcke.