Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vad kan vi hjälpa dig med?

Här hittar du vanliga frågor och svar. Du kan alltid kontakta kundtjänst på info.sodranorrland@hsb.se eller 010-303 23 00.

Avgift/Hyra/Avier

Varför har jag inte fått några avier?
Svar: Är du nyinflyttad så skickas avier ut till den nya adressen efter tillträdesdagen. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket, vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kolla också så du har ändrat din folkbokföringsadress.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?
Svar: Först på tillträdesdagen krediteras säljarens avier och nya skickas ut till köparen.

Hur gör jag om jag har blivit av med mina avier?
Svar: Du kan gå in på "Mina sidor" i Mitt HSB. Där finner du dina avier (för att logga in på Mitt HSB skriv in ditt personnr som användarnamn). Har du inget lösenord klickar du på "Glömt lösenord". Då skickas ett lösenord till dig antingen via mail, sms eller brev), eller kontakta kundtjänst på telefon 010-303 23 00 eller mail info.sodranorrland@hsb.se.

Varför har jag fått en påminnelse? Jag har betalt på den förre ägarens avier!
Svar: När man köpt en lägenhet ska man aldrig använda säljarens avier eftersom de avierna blir makulerade. Man ska alltid vänta på sina egna avier. Har du använt säljarens avier så måste du kontakta HSB Södra Norrland info.sodranorrland@hsb.se.

Varför har jag fått en överlåtelseavgift?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet.

Varför har jag fått en pantsättningsavgift på min avi?
Svar: Det är en administrativ kostnad som förening tar ut enligt sina stadgar. Pantförskrivningsavgiften är 1 % av basbeloppet/lån.

Jag har sålt men ändå fått en avi?
Svar: Många gånger debiteras elen i efterhand vilket gör att det skapas en faktura för faktisk förbrukning fram till avflyttningsdatumet och den avin kommer efter att man har flyttat ut.

Jag har autogiro men nu har jag fått en avi på min parkeringsplats/garage?
Svar: Om du fått din parkering/garage mitt i ett kvartal kommer dessa avier separat. På avierna för lägenheten kvartalet efter finns dom med. 

När går mitt autogiro igång? Får jag hem något besked?
Svar:  Ditt autogiro kommer igång efter vi fått ett godkännande från din bank. Får vi godkännandet mitt i ett kvartal kommer det inte börja dras förrän tidigast kvartalet efter. Så länge du får avier där det inte står att det dras via autogiro måste du betala in manuellt.

Varför har jag fått en medlemsavgift trots att jag har sålt lägenheten?
Svar: Medlemskapet i HSB Södra Norrland avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktivt val. Man kan stå kvar och fortsätta nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv din årliga medlemsavgift. Denna betalades förut av din bostadsrättsförening. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Swedbank då.

Vi är ett par som är medlemmar och bosparar men vi har bara fått en medlemsavgift? Vad innebär familjemedlemskap?
Svar: Det debiteras endast en medlemsavgift per hushåll och det kallas familjemedlemskap.

Bospar

Hur gör jag om jag vill börja Bospara?
Svar: Du går in som medlem i HSB Södra Norrland och sen startar du ditt sparande. Vi har ett samarbete med Danske Bank där du öppnar ett bosparkonto. När du ska bli medlem och öppna konto kan du gå in under fliken Bospara för att få mer information. Du kan enkelt bli medlem via vår hemsida.

Kan jag flytta eller överföra mitt Bospar?
Svar:  Du kan flytta ditt medlemskap och bospar till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den bostadsrättsförening du är medlem i. Kontakta oss på 010-303 23 00 eller info.sodranorrland@hsb.se

Hur många poäng behövs för att få en lägenhet?
Svar:  Det beror på hur många bosparare som är intresserade av vår nyproduktion eller våra hyresrätter, Hur många poäng som behövs för att få välja först kan variera mycket beroende på område och hur marknaden ser ut.

Kan man lägga ihop Bosparpoäng?
Svar: Det går inte att lägga ihop poängen, vilket gör att ingen kan köpa förtur. Du kan högst få 5 bosparpoäng i månaden.

Kan jag vara medlem och bospara på flera ställen samtidigt?
Svar: Medlem kan man vara i flera olika regionföreningar men ditt bosparande är rikstäckande endast ha ett bosparkonto.

Var kan jag hitta fler frågor och svar om Bospar?
Svar: Här finns mer information om hur bosparande fungerar, hur man kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.

Medlemskap

Jag vill inte stå kvar som medlem längre - hur gör jag?
Svar: Du avslutar ditt medlemskap via e-post till info.sodranorrland@hsb.se eller skriftligt till HSB Södra Norrland, Box 269, 851 04 Sundsvall. Har du fått en medlemsavi hemskickad, så bortser du naturligtvis från denna. Har det gått så långt att det gått ut en påminnelse, kommer andelen att kvittas mot en del av medlemsavgiften. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Danske Bank då.

Varför har jag fått en medlemsavgift trots att jag har sålt lägenheten?
Svar: Medlemskapet i HSB Södra Norrland avslutas inte när du säljer, du måste själv göra ett aktivt val. Man kan stå kvar o fortsätta nyttja våra medlemsförmåner, men då betalar du själv din årliga medlemsavgift, denna betalades förut av din bostadsrättsförening. Tänk på att inte avsluta ditt medlemskap om du är bosparare, då mister du dina poäng. Ditt sparande flyttas till ett icke bospargrundande konto i Danske Bank då.

Vi är ett par som är medlemmar och bosparar men vi har bara fått en medlemsavgift? Vad innebär familjemedlemskap?
Svar: Det debiteras endast en medlemsavgift per hushåll och det kallas familjemedlemskap.

Kan jag flytta eller överföra mitt medlemskap?
Svar:  Du kan flytta ditt medlemskap till vilken regionförening du vill i hela Sverige. Ta kontakt med den regionförening du är medlem i.

Vad har jag för fördelar med att stå kvar som medlem nu när jag har sålt min lägenhet?
Svar: Du kan läsa mer om medlemsfördelarna här.

Vart kan jag läsa mer om medlemskapet för bostadsrättsföreningar och privatpersoner?
Svar: Här kan du läsa mer om medlemskapet.