Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Nya regler och bestämmelser för insamling av matavfall och förpackningsavfall från 2024 - det här bör en brf tänka på

Vid årsskiftet kommer ett flertal nya regler för matavfallsinsamling och förpackningsavfallsinsamling att börja gälla. Detta kan innebära förändringar för er bostadsrättsförening och hur ni arbetar med er avfallshantering. Här hittar ni svar på vad som är på gång och vad en styrelse behöver göra för att förbereda sig.

I flertalet kommuner i Stockholms län har det redan införts krav om obligatorisk matavfallsinsamling från hushåll och verksamheter. Enligt en regeländring i den nationella avfallsförordningen ska matavfall sorteras ut och hållas separat från övrigt avfall från och med 1 januari 2024. Lagändringen innebär därmed att alla kommuner i hela Sverige måste börja sortera ut matavfallet och samla in det separat. En del kommuner har dock ansökt om dispens, vilket innebär att matavfallsobligatoriet skjuts upp ett (eller till och med ett par år) i dessa kommuner.

Vad behöver vi göra i styrelsen?

  1. Börja med att stämma av med kommunen vad som faktiskt gäller. Gå in på kommunens hemsida och läs aktuell info om vad som gäller i just er kommun och se vilket datum matavfallsobligatoriet börjar gälla.
  2. Se över era utrymmen och ta fram en plan för hur matavfallsinsamlingen ska införas hos er. Behöver ni placera ut matavfallskärl eller gräva ner underjordiska behållare? Samt vart ska dessa placeras?
  3. Bedömer styrelsen att det ej finns utrymmen för matavfallssortering behöver styrelsen vända sig till kommunen för att ansöka om dispens från kravet om obligatorisk utsortering. Denna info finns ofta på kommunens hemsida.
  4. Informera alla boende och eventuella lokalhyresgäster om matavfallsinsamlingen och vilket datum detta blir obligatoriskt. Kom ihåg att bostadsrättsföreningen har ansvar för att informera både lokalhyresgäster och boende om matavfallsobligatoriet och säkerställa att det finns utrymmen för alla att sortera.

Nya regler för avfallskvarnar

Enligt de nya reglerna kommer avfallskvarnar, som är kopplade till avloppsledningsnätet, inte längre vara godkända efter årsskiftet. Detta på grund av att de nya reglerna ställer hårdare krav på separat utsortering och insamling av matavfall, vilket inte bedöms efterlevas då avfallet via denna typ av installation transporteras bort via vattennätet. Om avfallskvarnarna är kopplade till en tank är de dock fortsatt godkända, då det via tanken finns en separat utsortering och insamling av matavfallet.

Vad behöver vi göra i styrelsen?

  1. Börja med att ta reda på vilken typ av avfallskvarnar som finns installerade i fastigheten. Är de kopplade till nätet eller till en tank?
  2. Stäm också av med kommunen vad som faktiskt gäller. Gå in på kommunens hemsida och läs aktuell info om avfallskvarnar för mer information om vad som gäller i just er kommun.
  3. Om ni har avfallskvarnar som är kopplade till nätet bör ni se över vilka alternativ som är rimliga för er förening. Kan ni koppla avfallskvarnarna till en tank? Kan ni placera ut matavfallskärl eller nedgrävda matavfallsbehållare istället? Går det att ansöka om dispens?
  4. Se alltid till att stämma av med kommunen innan ni gör något! Kom ihåg att reglerna gällande avfallskvarnar inte säger något om bortmontering och avstängning, så det finns inget krav om att de befintliga avfallskvarnarna ska monteras bort.
  5. Informera alla boende och eventuella lokalhyresgäster om matavfallsinsamlingen och vilket datum detta blir obligatoriskt. Informera om avfallskvarnarna ska fortsätta användas eller ej. Kom ihåg att bostadsrättsföreningen har ansvar för att informera både lokalhyresgäster och boende om matavfallsobligatoriet och säkerställa att det finns utrymmen för alla att sortera.

Nya regler för förpackningsavfall

1K2A7330.jpg

Under sommaren 2022 beslutade regeringen också om nya regler kopplade till fastighetsnära insamling av förpackningsavfall. De nya reglerna innebär att kommunerna ska ta över ansvaret från producenterna för insamlingen av förpackningsavfall från hushållen. Ansvarsövergången sker den 1 januari 2024 och bestämmelserna innebär att kommunerna får tre år på sig att införa en fastighetsnära insamling av förpackningsavfall hos hushållen. Därmed har kommunerna fram till 1 januari 2027 att införa detta. En regeländring som påverkar en bostadsrättsförening är att man tidigare kunnat anlita vilken avfallsentreprenör som helst för att hämta förpackningsavfallet. Men från och med 1 januari 2024 så får endast kommunens upphandlade entreprenörer hämta hushållens förpackningsavfall. En annan regeländring som påverkar bostadsrättsföreningar, är att det kommer krav om vilka avfallsfraktioner som ska sorteras ut fastighetsnära (papper, plast, metall och glas). Här finns det dock en osäkerhet idag gällande vad dessa utsorteringskrav faktiskt innebär för en förening. 

Vad behöver vi göra i styrelsen?

  1. Kolla upp om er avfallsentreprenör (som hämtar hushållens förpackningsavfall) är godkänd av kommunen. Denna information ska finnas på kommunens hemsida. Är avfallsentreprenören inte godkänd bör den sägas upp och ett avtal bör tecknas med en godkänd entreprenör.
  2. Ni behöver även se över de avfallsutrymmen som finns i fastigheten idag. Har ni sortering av papper, plast, metall och glas? Eller kan ni enkelt lägga till dessa fraktioner?
  3. Har ni inte utrymme för utsortering av papper, plast, metall och glas, bör ni kontakta kommunen för att stämma av vilka krav kommunen kommer att ställa. Idag är det otydligt om kommunen verkligen kan ställa krav på ombyggnation av befintliga avfallsutrymmen. Alternativt kan kommunen informera och hänvisa föreningen till en alternativ plats för utsortering av förpackningsavfall.

Förvalta eller förvandla er innergård och utemiljö

Behöver ni hjälp med hur ni ska göra med matavfalls- och förpackningsinsamling i er bostadsrättsförening? Kanske räcker det med några goda råd eller så behöver ni någon som kan leda ett projekt från start till mål? Våra experter på utemiljö kan hjälpa er med alla typer av frågor. Kontakta dem via länken nedan för att se vad vi kan erbjuda er förening.