Policy för parkeringsplats och garage

Policy och ordningsregler för nyttjande av parkeringsplats och garage i brf Balder.
  • Kölista till p-platser och garageplatser administreras av HSB Servicecenter. Medlem som vill ställa sig i kön måste själv anmäla detta till HSB Servicecenter. Ingen intern byteskö finns. Anmälan får inte förmedlas av styrelsen.

• Endast medlem i bostadsrättsföreningen har rätt att hyra p-plats, garageplats.

• P-plats samt garageplats ingår ej i bostadsrätten.

• Medlem får ej överlåta nyttjanderätten till p-plats eller garageplats utan tillstånd från styrelsen för brf Balder.

• Medlem får byta p-plats med annan medlem som också hyr en p-plats om båda medlemmarna är villiga att göra detta. Detsamma gäller för garageplats. Medlemmarna måste dock först göra anmälan om bytet till HSB Servicecenter.

• Medlem får hyra två p-platser eller en p-plats och en garageplats.

• Hyresavtal för p-plats och garageplats är ett tillsvidareavtal med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid.

• Hyresavtal för p-plats och garageplats upphör att gälla då parkeringspolicy ej följs.

• Hyresavtal för p-plats och garageplats upphör att gälla utan uppsägning när bostadsrättsavtalet för bostadsrätten upphör att gälla.

• Hyresgästen äger ej rätt till att överlåta, upplåta p-plats eller garageplats i andra hand.

• Tvättning av fordon är inte tillåtet.

• Olje-, bränsle-läckage ska åtgärdas omgående.

• På p-plats får endast uppställas fordon/släp som ryms inom hyrd yta. Detta innebär att  alla hjul ska vara inom markeringarna. Överskridande fordonsdel får inte inverka menligt för andra samt att inget annat än fordon/släp får förvaras innanför eller utanför hyrd p-plats.

• P-plats och garageplats ska användas för uppställning av hushållets fordon.

• P-plats/garageplats får inte användas för uppställning av "skrotbilar", renoveringsobjekt eller liknande.

• Garageplats får ej användas som förråd. Ej heller får kyl eller frys förvaras i garage.

• Snöröjning/städning av p-plats och framför garage sköts av den medlem som hyr, inte av föreningen, dock har medlem ingen skyldighet att skotta snö framför garage och på p-plats.

• Säkerställ att luckan till motorvärmare uttag är låst.

Denna policy antogs av styrelsen 2015-10-15 och gäller oförändrat fram till att den vid aktuell tidpunkt sittande styrelsen beslutar om att komplettera eller ändra något i policyn.