Policy för uthyrning i andra hand

Du behöver styrelsens tillstånd för att hyra ut eller upplåta din bostad i andra hand – även om du gör det utan att få någon ersättning.

För uthyrning eller upplåtelse av lägenheten i andra hand behövs styrelsens tillstånd. Tillstånd behövs oavsett om du hyr ut lägenheten i andra hand, eller upplåter den i andra hand utan ersättning.

Det styrelsen prövar är skälet till varför bostadsrättshavaren inte kan bebo sin lägenhet.

Ansökningsblankett hittar du på HSB Stockholms hemsida. Under ”Sök” skriver du in ”blankett andrahandsuthyrning” och finner en blankett som du kan ladda ner.

Beviljande av tillstånd är restriktivt eftersom grundsyftet med bostadsrättsföreningen är att upplåta lägenheterna till sina ägare/medlemmar –och inte annat än undantagsvis till utomstående.

Tillstånd kan beviljas för viss tid p.g.a. att medlemmen tillfälligt behöver vistas på annan plats – exempelvis vid studier eller arbete på annan ort, samt provboende.

Tillstånd beviljas alltid för begränsad tid, vanligen 6 månader, eller i upp till maximalt ett år vid styrkande med tex kursintyg.

Att hyra ut lägenheten i andra hand innebär ett stort ansvar för den som hyr ut.

Man har fullständigt ansvar gentemot bostadsrättsföreningen för sin hyresgäst, på samma sätt som för sig själv, och måste därför tillse att hyresgästen följer föreningens regler.

Hyreslagen gör heller ingen skillnad på ansvaret om man är ett stort bostadsbolag, eller om man är en privatperson som hyr ut.