Strömavbrott 29 december

29 december 2020 Stora delar av Solna drabbades av ett strömavbrott mellan kl 05.00 - 06.00 tidigt tisdag morgon 29 dec. Ca 21 000 hushåll drabbades och däribland även oss på Wiboms väg. Pga detta har vi fått problem med ett antal hissar och belysning som inte längre fungerar.  [English] Most of Solna experienced a power failure early Tuesday morning, between 5.00-6.00 am. Approximately 21 000 households where affected, including us on Wiboms väg. Some of our elevators and lights are now out.

Belysning/Lighting

På alla våningsplan där det endast finns en (trasig) ljuskälla har fastighetsskötaren installerat tillfällig belysning. Under onsdagen kommer förhoppningsvis resten av belysningen att åtgärdas. Vi har ett reservdelslager, vilket gör att arbetet kommer gå relativt fort. Vi hoppas att det inte är några större skador, men vill ändå reservera för att några enstaka reparationer kan ta längre tid om vi måste beställa reservdelar.
 
[EnglishOn all floors where there is only one (broken) light source, our property manager has installed temporary lighting. On Wednesday we will begin replacing all broken lights. We do have spare parts stored, so hopefully the task won't take to long. However, should there be more extensive damage, it might take longer if we have to order spare parts. 
 

Hissar/Elevators

Första prioritet kommer vara att åtgärda hissen på Wiboms väg 17, då det endast finns en hiss där. Schindler kommer under onsdagen att göra ytterligare en till genomgång av hissarna för att kontrollera behov av reparationer. Vi vet i dagsläget inte hur lång tid hela arbetet kommer att ta, men vi uppdaterar inlägget när vi har mer information.
 
[EnglishFirst priority will be to repair Wiboms väg 17, as there is only one. On Wednesday Schindler will be conducting a last check up on all elevators to assess the required repairs that are needed. It's too early to tell how long the process will take, but we will update this post when we receive new information.
 

Uppdateringar/Updates

30 dec/Dec 30th

Schindler har lyckats flytta styrelektroniken från en av hissarna på Wv 4 till Wv 17. Alla hus/trappuppgångar har nu minst  en fungerande hiss. Måndag 4 januari kommer en expert från Schindlers hit för att undersöka alla icke fungerande hissar för att avgöra om det är styrelektronik som har pajat eller något annat. Under de följande dagarna får vi veta hur lång tid det kommer att behövas för att få igång alla hissarna.

 

Alla trasiga lampor har bytts ut.

 

[English] Schindler has move the control electronics from one of the elevators in Wv 4 to Wv 17. All buildings now have at least one functioning elevator. On Monday 4th of jan an expert from Schindler is coming here to analyze the problem to determine if the control electronics are to be repaired or if there are other issues. In the following days be will know how long it will take to get all elevators up and running. 

All broken lights are now replaced.

 

26 jan/Jan 26th 

Nu har vi fått information från Schindler hiss att ny styrelektronik kommer att kunna levereras om drygt en månad. Anledningen till att det kommer att ta så lång tid är att våra hissar är så pass gamla att den aktuella styrelektroniken inte längre tillverkas. Istället kommer tillverkaren att ta fram och sätta ihop nödvändiga komponenter speciellt för våra hissar.

Här vill vi komma med en uppmaning till våra medlemmar: stå en bit in i hissen och så långt från dörren som möjligt. Anledning till denna uppmaning är två fall nyligen där hissen stannade under färd och Schindler fick rycka ut för att befria folk. Båda fallen orsakades av oaktsamhet (hundkoppel ena gången, en ryggsäck den andra) och orsakar onödiga kostnader för föreningen.

[English] Schindler has now informed us that new control electronics will be delivered in about a month. The reason for the delay is due to our elevators being so old that spare parts are no longer produced. The manufacturer will be ordering components and putting them together especially for our elevators.

We also wish to remind you to stand far away from the door in the elevator. Twice recently, Schindler has had to come for emergency calls when people got locked inside. Both incidents were caused because of negligence of the person using the elevator (dog leash first time and backpack second) and this will only cause us extra, unnecessary costs. 

12 feb/Feb 12th

Reservdelarna till de fyra stillastående hissarna i punkthusen har nu kommit till Sverige. På måndag den 15 februari påbörjar Schindler byte av den skadade styrelektroniken. Man räknar med att alla fyra hissarna är igång inom en eller två veckor därefter.

[English] Spare parts to the four remaining elevator have arrived to Sweden. Schindler will begin the repairs on Monday February 15th. Expected time frame is 1-2 weeks after this date.

22 feb/Feb 22nd

Återställandet av de fyra hissar som har stått stilla i flera veckor har påbörjats. Den stora hissen på Wiboms väg 10 är först ut. Schindler räknar med att den kommer igång om några dagar, dvs under v. 8. De tre återstående hissarna kommer att gå mycket snabbare än den första, men vi får räkna åtminstone med ytterligare en vecka.

[English] Restoration of the elevators are in progress. The big elevator on Wiboms väg 10 is being repaired first and Schindler is expecting it to take a few days. The remaining three will be quicker, however we should estimate at least another week for them all to be in use.

4 mar/Mar 4th

Nu har stora hissen på Wv 10, samt stora hissen på Wv 6 kommit i gång. De närmaste veckorna kommer de två återstående hissar att dras i gång. För att undvika långvariga driftsstopp har styrelsen beslutat att köpa in två kompletta styrelektronikpaket. Dessa skall förvaras hos oss och därmed blir omgående tillgängliga om Bofinken åter drabbas av liknande problem. Med reservdelarna hemma blir reparationstiden max 5 dagar enligt Schindler.

[English] Elevators on Wv 8 and 10 are now repaired, the rest will follow in the coming weeks. To avoid this situation again, Bofinken has ordered two fully assembled spare parts. With them being stored with us, repairs should take no more than 5 days in the future according to Schindler.