Föreningen ställer olika krav på anmälan och dokumentation av renovering eller ombyggnad av lägenheten beroende på omfattning, se de tre nivåerna nedan.
De generella reglerna för all renovering eller ombyggnad längre ned på denna sida ska alltid följas.
Frågor om bostadsanpassningar av lägenhet, hissar etc. ställs till förvaltaren.
Mindre renovering: Enklare åtgärder på ytskikt (inte i våtrum), till exempel målning, tapetsering, byte av köksskåp, golv etc.
Dessa åtgärder kräver: enkel anmälan per mail till förvaltaren. Beskriv önskad åtgärd och ange dina kontaktuppgifter. Du behöver inte fylla i en ändringsansökan.
Omfattande renovering: åtgärder i våtrum, byte av vitvaror, sanitetsporslin, köksfläkt, förändring eller upprustning av elinstallation etc. som kräver el- eller vattenavstängning.
Dessa åtgärder kräver: ifylld ändringsansökan och intyg från entreprenörerna som skickas till förvaltaren.
Ombyggnation: ingrepp i bärande konstruktion, ändring av planlösning, infästning i fasaden, ändring av ledningar för vatten, avlopp, ventilation eller värme etc.
Dessa åtgärder kräver: ifylld ändringsansökan och ritningar, intyg med mera från entreprenörerna som skickas till förvaltaren. Förvaltaren specificerar vilka dokument som krävs och säkerställer att anmälan är komplett. Sedan skickas den vidare till styrelsen för godkännande.
Ändring av el, vatten, avlopp, ventilationskanaler, planlösning eller bärande konstruktion måste godkännas av auktoriserad entreprenör/konsult. Om du gör en avsevärd förändring så kan det även krävas en bygganmälan till kommunen.
Rivning av, öppning eller håltagning i vägg kräver tillstånd av styrelsen och i vissa fall intyg från konstruktör.
Var ute i god tid! Styrelsens handläggningstid för beslut kan vara upp till sex veckor från att komplett ansökan skickats in.
Du kan överklaga styrelsens beslut till hyresnämnden om du inte fått tillstånd till en renovering eller om styrelsen ställer orimliga krav.
Börja inte med några arbeten innan du fått styrelsens godkännande! Du kan annars tvingas återställa utförda förändringar. Styrelsen får utkräva vite om förändringar gjorts utan styrelsens godkännande. Du riskerar skadestånd om förändringarna har en negativ påverkan på fastigheten, utgör risk för framtida skador eller innebär ökande kostnader för föreningen, även efter att du flyttat. Du kan också förlora bostadsrätten.
Du som bostadsinnehavare bär det fulla ansvaret även för en av styrelsen godkänd ombyggnad.
Efter avslutat arbete ska en kopia av våtrumsintyg/kvalitetsdokument, slutintyg från Säker Vatten samt eventuell egenkontroll skickas in digitalt till förvaltaren.
Ändras planlösning eller funktion ska föreningen få nya relationshandlingar som upprättats av fackman.
Allmänna regler
Arbeten som på något sätt är ljudframkallande får bara göras måndag–fredag klockan 8–18 och lördag, söndag och helgdag klockan 9–18.
Alla grannar i huset ska informeras om störande arbeten minst en vecka innan de påbörjas.
Om el eller vatten behöver stängas av, så måste fastighetsskötaren kontaktas per mail minst 5 arbetsdagar före önskad avstängning. Alla grannar bör informeras i god tid innan. Avstängning sker endast på förmiddagen på en tisdag, onsdag eller torsdag.
Alla arbeten ska utföras fackmannamässigt, enligt gällande branschregler och av behörig fackman vid behov. Skador som uppkommer till följd av felaktigt utfört arbete belastar bostadsinnehavaren.
Husen har mycket tunna valv, så vid bilning krävs alltid stämpning (att golvet stadgas upp) från grannen under. Du som bostadsinnehavare ansvarar för att informera berörda grannar.
Avfall ska hanteras på ett miljö- och regelmässigt korrekt sätt. Byggavfall får stå utanför porten i högst 5 dagar.
Gemensamma utrymmen ska städas dagligen vid nedsmutsning. Eventuella skador belastar bostadsinnehavaren.
Du som bostadsinnehavare ska informera anlitade hantverkare om dessa förhållningsregler innan arbeten påbörjas.
Anlita auktoriserad elektriker för elinstallationer.
Regler för markiser
Regler för balkonger