El

Leverantör

Föreningen har ett gemensamt elabonnemang för alla boende i varje hus. Infometric är våran nya levrantör som sköter mätningen av lägenhetselen. Vattenfall är nätägare och levererar föreningens el. Föreningen köper elen av Fortum och vi har förnärvarande ett rörligt elpris. 

Debitering av el

El-förbrukningen debiteras 3 månader efter förbrukning och avierna skickas ut i mars, juni, september och december.
Ex förbrukningen för december-februari läggs på avierna för april-juni som skickas ut i mars.

För information om elpriser: https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/

Elarbeten i lägenheten

Till varje lägenhet finns enfas indraget. Om du vill göra elinstallationsjobb i lägenheten måste en auktoriserad elfirma användas. Vi rekommenderar att företaget kontrolleras mot elsäkerhetsverkets register, vilket du kan göra här.

El-problem

Har du problem med elen finns det ett par saker du kan kontrollera själv innan du ringer en elektriker eller jourservice. Chansa aldrig med el, känner du dig dig osäker ska du ta hjälp av elektriker.

Kontrollera dina säkringar.

Om jordfelsbrytaren har gått:

1. Dra ut alla elkontakter du kommer åt.

2. Slå på jordfelsbrytaren igen.

3. Om den inte löser ut direkt kan du börja plugga in elkontakter igen. Om jordfelsbrytaren går igen när du kopplar in en viss enhet så är den enheten trasig och måste bytas ut/repareras.

Om jordfelsbrytaren löser ut direkt även fast alla kontakter är urkopplade kan det vara fel någonstanns i den fasta installationen (så som tvättmaskin, spis eller ugn m.m).

1. Slå av alla automatsäkringar för de olika områdena.

2. Slå på jordfelsbrytaren.

3. Slå på ett område i taget, när jordfelsbrytaren går så vet du vilket område du har en felande produkt.

Om jordfelsbrytaren slås tillbaka och alla säkringar är påslagna men du fortfarande inte har någon el i lägnehten kan din huvudsäkring ha gått. Om det inte är mitt i natten kan du höra av dig till en styrelsemedlem som kan hjälpa dig, annars kan du ringa vår servicejour.

Tänk dock på följande: om du ringer servicejouren och felet är inom bostadsrättsinnehaverns ansvar så kommer föreningen fakturera vidare kostanderna till den boende.

Se styrelsens stadgar för vilket ansvar som är bostadsrättsinnehavanden.