Försäkring och skadeanmälan

Du behöver teckna en hemförsäkring som skydd för dina personliga saker. Eftersom du är bostadsrättsägare, är du också skyldig att ha ett så kallat bostadsrättstillägg till hemförsäkringen. Föreningen har valt att teckna ett sådant bostadsrättstillägg i Folksam för alla föreningens bostadsrättsägare, så du behöver inte själv teckna något sådant tillägg.

 

Olika försäkringars omfattning och giltighetsområden

Brf:ens fastighetsförsäkring       Brf:ens bostadsrättstillägg       Din hemförsäkring                        gäller för                                            gäller för                                            gäller för 

* Skada på byggnaden                     * Egendom som bostads-             * Lösöre                                                * Skada på tomt och                            rättshavaren har under-             * Evakuering          

   markanläggning                                 hållsansvaret för enligt              * Skadeståndskrav                          * Styrelsens ansvar                               bostadsrättslag eller                  * Rättsskydd                                    * Skadeståndskrav på                          stadgar                                                                                                             föreningen                                        * Bostadsrättshavarens egen-                                                                     bekostade fasta inredning                                                          

Bostadsrättstillägget omfattar

  • själva lägenheten med tillhörande utrymmen, dock bara för skada som bostadsrätthavaren
        ansvarar för på grund av sin underhållsskyldighet enligt bostadsrättslagen eller föreningens
        stadgar
  • fast inredning som bostadsrättshavaren själv bekostat
  • inglasad balkong/altan
  • markis/tak över uteplats, under förutsättningen att skadan inte ersätts genom fastighetens
        försäkring
  • tomtmark som tillhör bostadsrättsföreningen och som bostadsrättshavaren enligt föreningens
        stadgar är skyldig att underhålla
  • egendom som är avsedd som fast inredning i bostadsrätten men som ännu inte blivit
        monterad, förutsatt att egendomen är under transport till bostadsrätten eller förvaras i
        bostadsrätten eller i dess förrådsutrymmen.

     

    Bostadsrättstillägget gäller följande skadehändelser

  • brand, blixt, explosion med mera
  • läckage
  • översvämning
  • storm
  • hagel
  • jordskalv, jordskred med mera
  • skada orsakad av vilda djur
  • hushållsmaskins- och installationsskador
  • glasruteskador
  • stöld och skadegörelse

Högsta ersättningsbelopp för skadehändelser enligt ovan är fullvärde, men med stigande ålder görs succesivt åldersavdrag så bostadsrättshavaren själv får betala först 25 %, därefter 50, sen 75 och slutligen 100 % av återställningskostnaden till nyskick med egna medel.

Åtgärder vid skada

Begränsa och minimera skadan: Vid upptäckten av en skada ska du först försöka begränsa omfattningen på skadan. Är det exempelvis en läckande vattenledning bör du genast se till att stänga av vattnet, och står det vatten på golvet t ex ordna en fördämning som hindrar vattnet att rinna ut över ett större område. Sedan bör du också torka upp vattnet så snart som möjligt så att skadan inte blir värre än nödvändigt, alltså i rimligaste mån försöka minimera skadan.

Kan du inte göra saneringen själv, kan du kontakta Rubins jour för detta. Innan du kontaktar Rubins bör du veta att du själv kan bli betalningsansvarig för saneringen, men blir skadan bedömd som en godkänd vattenskada går saneringskostnaden på föreningen. 

Skadeanmälan

1. Gäller skadan t ex inbrott eller stöld ska du först göra en stöldanmälan till polisen. Du får då ett ärendenummer på anmälan, som du ska ha med i din anmälan till försäkringsbolaget.

A.  När skadan bara gäller sådant du själv            B.  När du kan misstänka att skadan ev även   
      har ansvaret för (den egna lägenheten)                  gäller sådant föreningen har ansvaret för
      t ex ett inbrott                                                                   t ex misstänkt vattenskada som ev kan ha 
                                                                                                      gått igenom fuktskiktet
2.  Anmäl snarast skadan till Folksam på mail                     
      till foretagsskada(snabel-a)folksam.se el-           2.  Anmäl snarast skadan till föreningens ska-  
      ler ring 08-772 80 20. Uppge Kandelaberns             deansvarige Ulf Andersson med ett mail till
      försäkringsnummer hos Folksam 31 65 89.              ulf.boviken(snabel-a)gmail.com  

3.  Uppge ditt namn, telefonnummer, epostadress, fullständig postadress, Kandelaberns                       lägenhetsnummer (1 - 153) och vad det är för skada.

4.  Uppge också om du har tecknat ett eget bostadsrättstillägg till din hemförsäkring,                    
     förutom det bostadsrättstillägg föreningen tecknat för dig. Du kan själv välja vilket                    
     av bostadsrättstilläggen du vill använda för att reglera skadan.

5.  Anmäl också den inträffade skadan till ditt hemförsäkringsbolag (hemförsäkringen                    
     ansvarar t ex för ditt lösöre och för ev evakuering).

Vad händer efter skadeanmälan

A. Skada på det du ensam har ansvaret för: Om det är en skada som du själv anmält till försäkringsbolaget, behandlar försäkringsbolaget skadeanmälan, och du får svar från dem på vad du får för ersättning. Det är sedan upp till dig att se till att åtgärda det skadade.

B. Skada som ev även omfattar sådant föreningen ansvarar för: Om du anmält skadan till föreningens skadeansvarige, anlitar föreningen ett godkänt företag för en undersökning. Om undersökningen visar att det troligen är en skada som också omfattar sådant föreningen ansvarar för, skickas en rapport om detta till försäkringsbolaget och föreningen gör en skadeanmälan. 

När försäkringsbolaget utrett den inskickade skadeanmälan, skickar de ett svar till föreningen och lägenhetshavaren. Om de bedömer att skadan bara omfattar det bostadsrättshavaren själv ansvarar för, meddelar de bostadsrättshavaren vilken ersättning som utgår till denne, och bostadsrättshavaren ansvarar därefter själv för att åtgärda skadan.

Om försäkringsbolaget däremot bedömer att skadan också omfattar det som ligger inom föreningens ansvarsområde, anger de också vilken del av skadan som lägenhetshavaren har ansvaret för, och vilken del som bostadsrättsföreningen har ansvaret för. Föreningen kontaktar då en entreprenör som river ut det som är skadat, och låter torka upp fukten om det är en vattenskada. Därefter återställer entreprenören det som föreningen ansvarar för.

När föreningen har åtgärdat sin del, ansvarar bostadsrättshavaren för att återställa ytskikt, inräknat fuktspärr i våtrum och underliggande behandling i övriga rum. För detta kan bostadsrättshavaren antingen anlita det bolag föreningen anlitat, eller välja ett annat bolag. Vid vattenskada bör man alltid välja ett auktoriserat företag som kan lämna intyg på att installationen är yrkesmässigt utförd. 

Ersättning av det skadade

Vid ersättning av det skadade gör försäkringsbolaget åldersavdrag på det de ska ersätta. Är det skadade helt nytt betalar försäkringen ut fullvärde, men med egendomens stigande ålder görs succesivt åldersavdrag så att bostadsrättshavaren själv får betala först 25 %, därefter 50, sen 75 och slutligen 100 % av återställningskostnaden till nyskick med egna medel.

Du får också betala en självrisk. Skulle skadan vara så omfattande att föreningen behöver ta sin försäkring i anspråk för att ersätta en del av sina kostnader för skadan, kan man begära att försäkringsbolaget gör en s k självriskeliminering (att för en och samma skada ska bara en självrisk användas, den största). Eftersom föreningens självrisk är störst, bör det då bara vara den självrisken som utnyttjas vid regleringen av skadan, medan övriga självrisker bortfaller.

E-postadresser är inte utskrivna i klartext på hemsidan p g a datarobotar och risken för skräppost.