Om Kasematten

Bostadsrättsföreningen Kasematten i Solna bildades år 2004. Föreningen består av en fastighet med 85 lägenheter och två lokaler.

Föreningens namn ”Kasematten" (tonvikten på andra "a") kommer från ett italienskt ord och är benämningen av de brandsäkra förråd, som byggdes inom Filmstadens område, för att förvara äldre, mycket brandfarliga spelfilmer på celluloidbas. En kasematt med fyra rum står fortfarande kvar i backen nedanför restaurang Backstugan.

Filmstaden byggdes som en bas för svensk filmindustri mellan åren 1919 och 1920 men vår förenings historia börjar långt senare, efter att filminspelningarna upphört sedan länge. Fastigheten byggdes för HSBs räkning av Skanska och de första medlemmarna flyttade in under 2003. Arkitekter var Brunnberg & Forshed Arkitektkontor AB.

En utförlig beskrivning av hela byggprojektet Filmstaden finns i en bok med samma namn, utgiven av arkitektkontoret.  ISBN 91-631-7108-3

Det finns mer information om Filmstaden, dels från Samfällighetsföreningen, som har hand om gemensamma anläggningar t.ex. gator och garage, dels från Filmstadens Kulturförening som huserar i portvaktshuset. Länkar finns nedan (öppnas i nytt fönster).

Kasemattens org.nr och faktureringsadress:

Organisationsnummer:  769607-6822

Faktureringsadress:

Fakturor till Kasematten kan skickas enligt någon av följande metoder:

E-post:                 faktura.stockholm@hsb.se

Fakturan skickas som PDF och Referens ska anges på fakturan: Ref: 99-2367-000