Värmesystemet

Ventilation & Värme

För husets uppvärmning och ventilation finns två system.

1. Golvvärme - Legalett värmegrund

För de lägenheter med ingång på entréplan:

I husets bottenplatta blåses varmluft i slutna kanaler, så att hela betongmassan värms upp.

Golvytan får en temperatur som överstiger rummets. Hela golvet fungerar alltså som en stor radiator och huset får det dominerande värmebehovet via golvvärmen. Centralenheten i golvvärmen är LEGALETT som är placerad i klädkammare alternativt trappskrubb.

2020 bytte föreningen ut alla gamla Legaletter till nya modeller.

OBS på sommaren behövs oftast inte Legaletten men stäng inte av den - sänk istället inställd minimi-temperatur för att undvika problem med uppstart på hösten.

För de lägenheter med ingång på övre plan:

Dessa lägenheter har inte luftvärme i golvplattan men har radiatorer som föreningen ansvarar för.

2. Ventilation / Luftvärme - Swegon Casa R85

I alla lägenheter sitter över spisen en Swegon Casa R85 roterande värmeväxlare. Värmeväxlaren står tillsammans med en kanalvärmare för resterande uppvärmning då den återvinner värme från den luft som skickas ut och värmer upp tilluften.

Vid behov går en kanalvärmare in och ger stöd och värmer upp luften lite extra.

Spisfläkten kan tyckas sitta lågt över spishällen och om du vill höja den titta på fliken Renovering här på hemsidan.

Rengöring och byte av filter.

För att lossa luckan så ska ni trycka till på täckbrickorna i plast i över- och underkant på luckan och skjuta dem mot mitten av luckan. Under täckbrickorna finns skruvar som ni skruvar upp med en vanlig mejsel. När luckan tas bort från aggregatet så bryts strömmen. Mer info finns i filerna nedan.