HISTORIK

Fastigheten Taffelberget byggdes 1987-89 efter ritningar av arkitekten Sune Malmquist. Av HSB:s informationsskrift framgår bl a att en 4:a på 98 kvm skulle kosta 226 000 kronor i grundavgift och 4342 kr/månad i avgift.

I Aftonbladet den 15 oktober 1987 skrevs: ”Här är en godbit på innerstans heta bostadsmarknad – både för svenskar och ryssar”. I samma tidning skrevs vidare att arkitekten Sune Malmquist har skapat en ”ny pampig husfront mot Rålambsvägen”.

Föreningens informationsblad Taffelbergaren har funnits sedan föreningen tog över fastigheten. Ett tidigt nummer finns i denna länk – Taffelbergaren nr 6/1993 – "budgetnummer" från 1993.

Taffelbergets skulpturer invigdes i december 1992. Peter Linde berättade då om sina konstverk, som är rollfigurer i Den eviga komedin.

För den som vill veta mer om Taffelbergets mycket speciella arkitektur finns här en intressant artikel skriven av Ingemar Unge. Den ingick som Lektion 7: Postmodernismen i Unges StilSkola.

Om Taffelbergets arkitekt Sune Malmqvist, som avled den 6 januari 2024, kan man läsa i ett par minnesrunor som finns bifogade här och här

Taffelbergets skulpturer
    Harlekin och Colombina