Var rädd om avloppen

Vad du spolar ned i handfat och toalett spelar roll.

Föreningens fastigheter har långa avloppsledningar med låg lutning vilket gör dem känsliga för stopp. Därför är det extra viktigt att du som bor och besöker lägenheterna i föreningen följer Uppsala Vattens råd om vad man får och inte får spola ned i avloppen. Ibland kan du också behöva spola en gång extra i toaletten.

• Spola bara ner toalettpapper och sådant som passerat kroppen i toaletten.
  • Ställ en papperskorg i badrummet för att slänga skräp i.
  • Kasta hårstrån och hårtrassel i papperskorgen. Töm korgen i tunnan för restavfall (brännbart).
  • Kasta tops, bindor, kondomer, tamponger, blöjor, plåster och kattsand i papperskorgen. Töm korgen i tunnan för restavfall (brännbart).
  • Torka ur stekpannan med papper innan du diskar den. Släng pappret i matavfallet.
  • Häll större mängder flytande fett i en valfri flaska och lämna in den på återvinningscentralen.