På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Din lägenhet

Altaner - Altanhäckar sköts av föreningen, men altanstaket är bostadsrättsinnehavarens ansvar. Om du vill sätta upp ett staket ska det vara vitt, ljusgrått (se pergola på gården mellan Sibyllegatan och Norrlandsgatan) eller tryckimpregnerat och sitta innanför häcken. Höjden på staketet skall vara 1 meter. Växter på altaner ska vara lågväxande.Ingen form av byggnad får sättas upp på altanen. Det finns även möjlighet för utbyggd altan. Kontakta vicevärden för regler och förutsättningar.

Antenner och paraboler får ej sättas upp inom bostadsområdet.

Förmögenhetsvärde - Specifikationen på lägenhetens förmögenhetsvärde får du i brevlådan inför deklarationen.

Förråd - Lägenhetsförråd finns i bostadshusen. Utöver de större förråden i källare/vinden så finns även mindre matkällarförråd till varje lägenhet.

Hemförsäkring - Som bostadsrättshavare ska du ha en hemförsäkring.Kontrollera att hemförsäkringen ger ett gott skydd vid de skador som du enligt stadgarna ansvarar. Föreningen har från januari 2018 ett gemensamt bostadsrättstillägg, vilket innebär att ett sådant ej behöver tecknas av varje medlem.

Inre underhåll och inre fond - Som bostadsrättshavare ansvarar du enligt bostadsrättslagen för lägenhetens inre underhåll. Det sker inte längre någon avsättning till den inre fonden. Det kan dock finnas de medlemmar som sedan tidigare inte har gjort slut på sin inre fond. De innestående medlen redovisas i så fall på hyresavierna. Eftersom inga medel längre avsätts till inre underhåll av lägenheten, bekostas underhållet av lägenhetsinnehavaren själv

Häckar - Alla häckar inom området, inklusive altanhäckarna, är föreningens egendom och får inte tas bort av enskild medlem utan skriftligt tillstånd från styrelsen.

Porttelefon - Varje trapphus har en port med portkodtelefon. Porten är låst dygnet runt och dörrarna ska hållas stängda. Varje bostadsrättsinnehavare får en personlig kod, kontakta vicevärden om detta.
                Instruktioner:
                1. Besökaren ringer upp via porttelefonen.
                2. Lyft luren och verifiera användarens identitet.
                3. Om du inte vill låsa upp porten, lägg på luren.
                4. För att låsa upp porten:
                5.Tala om att du låser upp och tryck knapp # på din
                telefon.
                6. Lägg på luren

Månadsavgift - I månadsavgiften ingår värme, vatten och kabel-tv.

Utelåsning - Upplands Boservice utför låsöppning av dörrar och garage under vardagar 7.00 – 16.00. Ring 018 – 18 74 01. Observera att du själv får betala avgiften för låsöppningen. Övriga tider får du ta kontakt med valfri låsfirma som utför låsöppningen. Även denna kostnad får du betala själv.