I närområdet

Föreningen ligger i ett naturskönt och lugnt område. På andra sidan Landvettervägen börjar Delsjöns naturreservat som sträcker sig fram till Delsjöarna och Skatås. I närheten finns motionsspår och vandringsleder av olika längd, samt även möjlighet till bad och fiske.

Furulunds centrum

Granne med Timmerslätt ligger Furulunds centrum. Här finns skola, äldreboende och vårdcentral.
Här finns även livsmedelsaffär, pizzeria, frisörsalong, blomsterhandel m.m.

Förskola
Timmerslätts förskola, med plats för cirka 60 barn, är granne med Brf Mellangården.

Skola
Furulunds skola ligger i närheten av Furulunds centrum, ca 500-600 m från Brf Mellangården. Skolan är en grundskola (årskurs F-6).

Idrottsföreningar
Runt vårt område finns ett rikt föreningsliv t.ex. IK Sävehof som bedriver handboll och har en mycket omfattande ungdomsverksamhet. Föreningen är flerfaldiga svenska mästare både på dam och herrsidan.

Även fotbollsföreningen Björndammens BK finns i området. Föreningen har en omfattande ungdomsverksamhet. 2006 stod en ny plan med avancerat konstgräs klar, placerad mellan skolan och Quisthallen (f.d. Sävehofhallen).

Furulundskyrkan
Nära granne med föreningen ligger Furulundskyrkan. Kyrkan är den första kyrka som är byggd på en helt ny plats i Partille sedan 1100-talet. Här finns verksamhet som kyrkans barntimma och café för alla åldrar.

Grannföreningar
Det finns tre bostadsrättsföreningar med gatuadress Timmerslätt. Dessa är, från väster till öster: Brf Storängen, Brf Mellangården och Brf Måsängen. Den som ligger närmast Furulunds centrum är Brf Måsängen.

På andra sidan Furulundsskolan, mot Tingsvägen ligger Brf Sandfallet och Brf Furumossen. Öster om Tingsvägen ligger Brf Furulund.

Köpcenter
Vid Partille centrum, ett stenkast från Timmerslätt, finns köpcentret Allum.