Stadgar

Brf Mellangårdens stadgar har antagits vid föreningsstämmor den 29 mars och 27 april 2017. Stadgarna registrerades av Bolagsverket den 21 juli 2017.

En bostadsrättsförenings stadgar är bostadsrättsföreningens grundläggande regler. Det är föreningsstämman som beslutar om stadgarna. Stadgarna måste registreras hos Bolagsverket och är en offentlig handling. Stadgarna reglerar bland annat frågor gällande medlemskap, avgifter, ansvarsfördelning mellan förening och medlem, föreningsstämma och styrelse. En bostadsrättsförening är enligt bostadsrättslagen skyldig att ha stadgar med ett visst innehåll.

I bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar finns regleringar om bland annat medlemskap och krav på viss majoritet för vissa beslut som är tvingande och som stadgarna inte får strida mot.

Stadgar Brf Mellangården