Allmänt om underhåll

Vill du göra större förändringar i lägenheten måste du tala med styrelsen först.
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd, i lägenheten utföra åtgärd som innefattar:
  1.  Ingrepp i bärande konstruktion
  2. Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, vatten, vetilation eller
  3. Annan väsentlig förändring av lägenheten.

I samband med att Brf Klas bildades 1988 genomfördes en totalrenovering av fastigheten.
Samtliga vatten och avloppsstammar bytades, badrummen renoverades, nytt elsystem installerades, ventilationssystemet förbättrades, hisselektroniken ersattes med ny, och nytt ytterregeltak lades.

Sedan dess har det under åren förutom målning av trapphus och fasadrenovering, även genomförts en mängd större underhåll som renovering av garage, byte av yttertak med tegelpannor, målning av tak med plåtbeklädnad, renovering av tätskikt på samtliga takterrasser på plan 5 och renovering av utemiljön på innergården i form av markarbete.

Föreningen avsätter pengar till fonden för yttre underhåll. Målsättningen är att det skall finnas
tillräckligt med pengar där för att när som helst kunna göra en underhållsåtgärd.

Underhållsplanen

Brf Klas i Malmö har en underhållsplan som uppdateras varje år.

Vem skall underhålla bostadsrätten

Se särskild information (broschyr) som finns att ladda hem här.

Bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten för att kontrollera att bostadsrättshavaren håller lägenheten i gott skick och att bostadsrättshavaren iakttar sin underhållsskyldighet enligt stadgarna.

Nödvändiga Instruktioner för Lägenhetsskötsel i Brf Klas i Malmö

Om du ansluter disk eller tvättmaskin, se till att anslutningen är korrekt utförd.

Kontrollera regelbundet fogar, etc. i badrum och kök så att det inte finns risk för genomläckage av vatten.

Badrumselementen skall alltid vara påslagna.

Se till att Huvudavstängningsventiler för inkommande vatten i kök och badrum, är lätt Åtkomliga för att dessa  vid akut risk för läckage, eller vid annat behov (exempelvis vid renovering och byte av utrustning) kan STÄNGAS AV.  För att säkerställa funktionen på Huvudavstängningsventilerna skall dessa motioneras dvs öppnas/stängas några gånger om året för att förhindra att de inte kärvar.

Avloppsbrunnen i badrummet behöver rensas regelbundet.

Ändra inte Ventilationsdonets inställning i Badrummet. OBS! FÅR EJ STÄNGAS!

Spaltventilerna om är placerade i ovansida på fönstren skall alltid stå öppna, även vintertid. Detta på grund av att det inte skall bli undertrycki lägenheten och luft dras in från andra lägenheter.