Soprum

Föreningen har två soprum, ett på vardera västra och östra gården.

Sophantering

I vår bostadsrättsförening sorterar vi vårt hushållsavfall i fem fraktioner utöver brännbart hushållsavfall. Lägenheterna är förberedda för källsortering av sopor. I utrymmet under diskbänken i köket finns plastbackar för sortering av papper, hushållsavfall och komposterbart avfall. I servicehusen har renhållningsverket placerat separata kärl för återvinning av förpackningar i papp, hårdplast, plåt, tidningar och komposterbart avfall. På väggen vid respektive sopkärl finns anslaget vad som skall sorteras i respektive sopkärl.

Följande saker får inte lämnas i soprummen:

• Glas                         lämnas vid kommunens återvinning vid Trollbäckens förskola.
  • Lampor/ljuskällor     lämnas vid kommunens återvinning vid Trollbäckens förskola.
  • Elektriska apparater                                                                 ÅVC Högsbo
  • Möbler                                                                                      ÅVC Högsbo
  • Bil- och båtbatterier                                                                  ÅVC Högsbo
  • Brandfarliga kemikalier, färger, oljor, lösningsmedel                ÅVC Högsbo
  • Metallskrot                                                                                ÅVC Högsbo
  • Större kartonger                                                                        ÅVC Högsbo

Tänk på att våra soprum är någon annans arbetsplats. Överfyll inte något av sopkärlen, de blir svårhanterliga för renhållningsverket personal och dålig lukt sprider sig ytterligare i soprummen.
Det absolut förbjudet att lämna avfall på golvet i soprummet, oavsett om det hör hemma eller inte hör hemma i soprummet.

Städning

Föreningen har sedan bildandet 1997 haft policyn att städning av soputrymmena utförs av medlemmarna, i syfte att hålla nere månadsavgiften. Städning av soprummen utförs veckovis av medlemmarna, vilket innebär att varje medlem städar soprummen c:a 2 ggr per år.

Vad ska göras?
I huvudsak handlar det om:

- sopning och våttorkning av golven (arbetet underlättas av att sopkärlen rullas ut)
- yttre rengöring av sopkärlen, huvudsakligen på lock och framsida
- kontroll av gallren till golvbrunnarna och rengöring vid behov
- kontroll av att städutrustning, papper och rengörningsmedel gott och väl räcker till kommande omgång(ar). Börjar det ta slut, meddela då styrelsen.

Insatsbehovet kan variera, inte minst är det väderberoende, och tider av slaskväder kräver mer av golvrengöring än en efter en torr högsommarvecka. Generellt så är det sunt förnuft som gäller.

Hur vet man när man ska städa?
Man märker när det är sin tur genom att föregående i turordningen lagt brödkaveln (modell mindre i trä) i ens brevlåda. Efter avslutad städning sätter man sin signatur på lappen vid soprumsdörren att städning är genomförd. Turordningen går medsols till nästa granne jämte er, enligt nedan ordning.

Västra gården;
1D, 1C,1B, 1A, 3A, 3B, 3C, 5A, 5B, 7D, 7C, 7B, 7A, 9A, 9B, 9C, 9D, 11 A, 11B, 11C, 11C, 13A, 13B, 13C, 13D.

Östra gården;
139A, 139B, 139C, 141A, 141B, 141C, 141D, 143A, 143B, 143C, 143D, 143E, 145A, 145B, 145C, 145D, 147A, 147B, 147C, 147D, 149C, 149B, 149A, 151C, 151B, 151 A.

I samband med föreningens städdagar, en gång varje höst och vår, genomförs i allmänhet en mer utförlig städning av soputrymmena.

Vad gäller rörande städutrustning?
Städutrustning finns i båda soprummen. Om t.ex. såpa saknas eller är på väg att ta slut, maila då styrelsen: styrelsen@eklandadunge.se

Mölndals stad
    farligt_avfall.png