Du som loggar in med BankID på fil eller via dosa behöver först välja Mobilt BankID och därefter välja BankID innan du matar in ditt personnummer för att komma in. Vi jobbar på att rätta till detta och beklagar strulet som uppstått.

Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Grannar med gemenskap

I coronavirusets spår har granngemenskapen blivit viktigare än på länge – men även lite svårare. I HSB brf Gunnebodal i Mölndal skedde 2020 års påskfirande utomhus.
– Det var härligt att ses utifrån rekommendationerna, vi märker att det finns ett sug efter att få träffas, säger Ulrika Hansson som deltog i firandet.

HSB brf Gunnebodal i Mölndal är en av många föreningar i Sverige där man gått samman för att hjälpa grannar i riskgrupper.

– Efter att ha frågat mina närmaste grannar om vad jag kunde hjälpa dem med insåg jag att behoven säkert finns hos fler. Det är ju en styrka med att bo i en förening – att man kan hjälpa varandra. Så jag pratade med styrelsen som nappade på mitt förslag och gick ut med lappar i alla brevlådor för att samla in anmälningar från dem som behövde hjälp, men även dem som ville hjälpa, berättar Ulrika Hansson, som drog i gång initiativet.

Under mars kunde föreningen hjälpa till med tre matinköp, och väldigt många av de boende har anmält att de vill hjälpa till, säger Ulrika:
– Men viktigast för många är nog bara vetskapen om att hjälp finns att få om man behöver – det är många som tackat för initiativet.

Och föreningens påskfirande fick i år ske utomhus, med picknick familjevis, såpbubbelmaskin, äggjakt och påskpynt. I föreningen, som består av radhus, finns 63 hushåll och av dem är många barnfamiljer.

Bild på barn som hittat påskägg

Lisa fann lycka i äggjakten!

– Det var härligt att få ses utifrån förutsättningar och rekommendationer, inte minst för att många var hemma under påsken i år. Det märks att det finns ett sug efter att få träffas, och att de få sammankomster som blir av blir uppskattade. Och barnen tyckte förstås att äggjakten var jätterolig, säger Ulrika.

Aktiviteter för alla

Jenny Kjellstrand, kassör i styrelsen och arrangör av många av föreningens aktiviteter, fyller i:

– Vi försöker hitta på något roligt vid våra olika högtider. Målet är att försöka hålla aktiviteterna så enkla som möjligt för att både styrelsen och medlemmar ska mäkta med. Målet är ju att man ska få träffas, ha roligt och lära känna varandra. Alla aktiviteter är också öppna för alla, berättar hon.

Grunden i en bostadsrättsförening är ju att man äger tillsammans, och Jenny menar att det därför finns ett ansvar för alla medlemmar att vara delaktig i den mån man kan.

– Alla är i olika faser i livet och har olika möjligheter att bidra, och så måste det få vara. Men det är viktigt att komma ihåg att inte bara ta hand om ytor och byggnader, utan även varandra, säger Jenny Kjellstrand.

”Solidariteten mellan grannar växer i krisens spår”

Under våren har svenskarna hjälpt sina grannar på ett fantastiskt sätt. En Sifo-undersökning som HSB lät göra i mitten av mars visade att 16 procent – omkring en miljon människor – redan då hade hjälpt en äldre granne eller en person i riskgrupp under de senaste 14 dagarna. Och viljan att hjälpa visade sig vara ännu större. Hela 95 procent säger att de kan tänka sig att hjälpa till.

Bild på barn utklädd till påskkärring

En av många fina påskkärringar, Luna, sätter fjädrar i ”påskriset”.

– Det är rörande att se hur solidariteten spirar mellan grannar mitt i coronakrisen, allt för att värna om våra äldre. Även om resultatet är fantastiskt fint är jag inte så förvånad, för inom HSB ser vi mängder av initiativ från boende som vilja hjälpa varandra i denna svåra stund, säger Anders Lago, förbundsordförande i HSB.

Att handla mat är den vanligaste hjälpen: cirka 9 av 10 säger att de har hjälpt till med just matinköp. Därefter är postärenden vanligast (18 procent). Många nämner att de även ser till att hålla regelbunden kontakt med äldre och personer i riskgrupper som nu håller sig isolerade.