Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Nya krav på laddinfrastruktur för elfordon i bostäder

I första hand ska kanaler för elektriska kablar installeras för varje parkeringsplats vid nybyggnad och ändringsarbeten i garage och parkeringsplatser utomhus på tomtmark. De ändrade reglerna började gälla den 15 maj 2020. HSB har haft löpande dialog med Boverket och svarat på remiss i frågan.

Boverket har utrett nya krav på laddinfrastruktur för elfordon med anledning av att dessa krav införts i EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda. Krav kommer i ett första skede ställas på att ledningsinfrastruktur, det vill säga att kanaler för elektriska kablar ska installeras för varje parkeringsplats vid nybyggnad och ändringsarbeten i garage och parkeringsplatser utomhus på tomtmark.

HSB har haft löpande dialog med Boverket och svarat på remiss i frågan. Regeringen har behandlat remissvaren och lämnat lagförslaget till riksdagen som har fattat beslut i ärendet. Beslut om tillämpningsföreskrifterna väntas komma i maj 2020. 

Krav i samband med uppförande av nya byggnader

Kraven på laddning av elfordon i samband med uppförande av byggnader ska tillämpas om man söker bygglov eller gör en anmälan efter den 10 mars 2021. Reglerna innebär i kortet att:

Nya bostadshus med fler än tio parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur (förberedelse med tomrör eller liknande) till alla parkeringsplatser. 

Krav vid ombyggnad

De krav som gäller laddning av elfordon ska uppfyllas om:  

  1. en ombyggnad sker som omfattar byggnadens elektriska infrastruktur i fall då parkeringen är belägen i byggnaden, och om
  2. en ombyggnad sker i samband med att ändringsåtgärder vidtas på parkeringen i fall då parkeringen är belägen på tomten till byggnaden. Förordning (2020:274). 

Boverkets regelarbete

Boverket arbetar under 2020 med att ta fram regler i form av föreskrifter eller allmänna råd om hur de ovanstående kraven i Plan och byggförordningen ska tillämpas. Det innebär i korthet att Boverket avser reglera vilken typ av anslutningsdon som ska användas, eventuella krav på tillgänglighet till laddningspunkten för personer med funktionsnedsättningar och liknande frågor. Med vilken effekt laddning ska kunna ske, och hur eventuell elmätning och debitering bör ske är däremot upp till marknaden att själv avgöra. 

Boverkets regelförslag har varit på remiss till den 11 september. Efter remissen har mindre justeringar skett och regelförslaget är nu på så kallad EU-notifiering. Det innebär att andra länder inom den gemensamma marknaden ges möjlighet att ta del av reglerna så de inte utgör handelshinder. Först efter notifieringen kan reglerna beslutas av Boverket, vilket planeras bli i början av 2021.

Nytt uppdrag om ändrade kravnivåer 

Den 30 april fick Boverket ett nytt uppdrag av regeringen om att utreda konsekvenserna avseende ändrade kravnivåer för elfordon i byggreglerna. Uppdraget innebar att man skulle utreda:

  • Krav på ledningsinfrastruktur (förberedelse) för alla parkeringar med minst fem parkeringsplatser (istället för över tio).
  • Installation av laddningspunkter vid en femtedel av platserna (istället för inga krav).

Uppdraget är slutredovisat till regeringen och utifrån konsekvensanalysen föreslår Boverket inga skärpningar av kraven. Regeringen remitterar nu förslaget och HSB kommer att svara i den processen.

Läs mer på Boverkets webbplats