Avtal och upphandlingar kan ofta vara snåriga att navigera, särskilt för den som inte själv har kunskap om juridiska frågor. Avtal om förvaltningstjänster är inget undantag, varför branschen har tagit fram en standard som tryggar den långsiktiga relationen mellan beställare och leverantör.
– Modellen heter Avtal för fastighetsförvaltning, eller kort och gott Aff, berättar John Landström, förvaltningschef på HSB Södra Norrland. I Aff finns till exempel riktlinjer för hur olika begrepp som används i avtal ska definieras, vad som gäller vid bristande leverans och hur prissättning ska fungera när tjänster köps in från en underleverantör. Det är en bra utgångspunkt när man ska skriva avtal, som minskar risken för tvister och missförstånd.
För HSB faller det sig naturligt att följa Aff i alla avtal som rör ekonomisk förvaltning, fastighetsskötsel, fastighetsförvaltare och lokalvård, konstaterar John.
– Alla tjänar på att ha en stabil bas att stå på. Aff slår fast vilka rättigheter och skyldigheter man har som beställare respektive leverantör, vilket ger en trygghet både för oss och för våra kunder. Tittar man på bostadsrättsföreningar består deras styrelser oftast av personer med andra yrken, så för dem kan den här branschstandarden vara till stor hjälp i att hantera frågor man kanske inte ens har tänkt på.
Att som bostadsrättsförening ingå avtal med aktörer som inte använder sig av Aff kan däremot innebära onödiga risker, menar John.
– Om beställaren och leverantören inte är överens om något i avtalet kan det resultera i en långdragen konflikt, som i värsta fall kan gå över i en utdragen juridisk process. Eftersom många sådana här avtal skrivs för flera år ska man heller inte glömma det långsiktiga perspektivet. Man kanske inte tycker att avtal är så viktiga om man köper tjänster av en mindre leverantör som man har en bra och personlig dialog med, men tänk om det företaget säljs till någon annan imorgon?
Brf Rågen i Sundsvall är en av de bostadsrättsföreningar som valt att köpa förvaltningstjänster av HSB, och enligt ordförande Chatrine Berglund har styrelsen alltid känt att de är i goda händer när de tecknar avtal.
"Tack vare HSB blir kraven på oss inte lika stora", säger Chatrine Berglund, ordförande i Brf Rågen i Sundsvall.
– Det känns väldigt tryggt att ha en seriös samarbetspartner som HSB i ryggen. De flesta av oss i styrelsen har ju heltidsarbeten vid sidan om, så vi har varken tiden eller kunskapen som krävs för att sätta oss in i allting, men tack vare HSB blir kraven på oss inte lika stora, säger Chatrine.
Tjänsterna som Brf Rågen köper in från HSB täcker allt ifrån fastighetsskötsel till ekonomi och juridik, och Chatrine berättar att styrelsen aldrig känt sig lockade att istället anställa egen personal.
– Att själva bli arbetsgivare skulle lägga mycket större ansvar på oss som förening. Det ställer helt nya krav på saker som arbetsmiljö och psykosocial miljö, utöver de sociala avgifter som måste betalas när man har anställd personal. Vi lägger mycket hellre energin på styrelsearbetet och vet att vi får bra hjälp av HSB i allt annat som rör föreningen.
" Affen” kan vara till stor hjälp i att hantera frågor som styrelsen kanske inte ens tänkt på!"