- Vi befinner oss i ett oroligt världsläge där vi för första gången på väldigt länge behöver tänka igenom ”vad händer om…?”. Sverige är relativt väl försett med skyddsrum. Det finns enligt MSB:s hemsida omkring 65 000 skyddsrum runt om i landet. Men vi har länge levt i fred och under den tiden har skyddsrummen ofta använts till vardagliga ändamål som cykelrum, garage eller förråd.
Det finns många skyddsrum i våra kunder och medlemmars fastigheter. Som styrelse kan det vara en god idé att inventera hur det ser ut i den egna föreningen. Vad används rummet/rummen till idag? Och om det skulle behöva användas till skyddsrum igen; vad krävs av oss som fastighetsägare för att det ska kunna återställas i sin ursprungliga funktion?
- Det är ett fastighetsägaransvar att ha kontroll över det. Och det är min bild att de allra flesta föreningarna har. Men däremot kan det som sagt vara så att rummen kommit till god nytta, som framför allt olika slags förvaringsutrymmen. Det kan alltså finnas behov av en plan för återställande av dessa utrymmen.
- MSB har en skyddsrumskarta på sin hemsida. Där kan du skriva in din adress och så visas det på kartan var närmaste skyddsrum finns.
- Det finns bra information på MSB:s hemsida men kortfattat är det bra att känna till att det är fastighetsägarens ansvar att se till att skyddsrummets standard inte avviker från den ursprungliga tekniska nivån. Och fastighetsägaren, tillsammans med boende, ska kunna iordningställa skyddsrummet så att det kan användas som ett sådant inom 48h.
Om ni har frågor eller funderingar så kontakta din förvaltare så hjälper vi till att svara på frågor. Juristjouren finns också som ett bra stöd. Och MSB:s hemsida så klart.