Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Så gick brf Kobben i hamn med sitt laddboxprojekt

17 mars 2022 Allt fler bostadsrättsföreningar väljer att installera laddningsmöjligheter för elektrifierade bilar. Brf Kobben i Gävle tog hjälp av HSB för att hitta en smart lösning som inte höjer föreningens elförbrukning.
Johan Liljemark, förvaltare på HSB Södra Norrland, och Rolf Markström, styrelseordförande i HSB brf Kobben i Gävle. Johan Liljemark, förvaltare på HSB Södra Norrland, och Rolf Markström, styrelseordförande i HSB brf Kobben i Gävle.

Johan Liljemark, förvaltare på HSB Södra Norrloand och den som hjälpte föreningen med projektet, konstaterar att det finns flera fördelar med att som bostadsrättsförening erbjuda laddningsmöjligheter i anslutning till fastigheten.

– Utöver att vara ett bra miljöinitiativ innebär det en värdeökning både i föreningen och de enskilda lägenheterna. I och med att man kan söka statligt bidrag på 50 procent av kostnaderna, eller max 15 000 kronor per laddpunkt, är det dessutom en väldigt prisvärd investering, konstaterar Johan.

I arbetet med att förverkliga Brf Kobbens önskemål fungerade Johan, som också är förvaltare för föreningen, som ett bollplank i alltifrån expertis och upphandling till projektledning.

– Det kan vara en stor trygghet att ha någon att vända sig till som alltid ser till föreningens bästa i kontakten med entreprenörer och installatörer. Oavsett projekt kan vi på HSB erbjuda stöd genom hela processen, från idé till färdigt resultat, berättar Johan och fortsätter:

– I brf Kobbens fall, där det finns en personlig garageplats för var och en av de 34 lägenheterna, kom vi tillsammans fram till en lösning där föreningen står för omkostnader som förberedelser och installation medan medlemmarna betalar för sin egen laddbox. Sedan är det upp till medlemmarna själva att välja om de vill köpa en laddbox, som sitter kvar om lägenheten säljs.

En viktig förutsättning för projektet var att föreningens elförbrukning inte skulle skjuta i höjden, berättar styrelseordförande Rolf Markström.

– Vi ville absolut inte behöva tanka hem mer el eftersom det skulle kunna kosta väldigt mycket. Om alla medlemmar gick över till elbil och försökte ladda samtidigt skulle vi också löpa risk för överbelastning, något vi redan tidigare haft problem med, vilket leder till att säkringar går och hushållen blir utan ström, säger han.

Svaret blev ett system där hushållselen automatiskt prioriteras under vissa tider, fortsätter Rolf.

– Strömmen till laddningsplatserna går via en belastningsbox som försäkrar att elen till saker som diskmaskiner, spisar och tvättmaskiner alltid kommer i första hand. Det gör att det inte går någon laddström ut till garaget medan hushållen förbrukar som mest, men när hushållsförbrukningen går ner på kvällen går nästan all ström ut till garaget istället. Elförbrukningen för varje laddningsplats läses automatiskt av varje månad och betalas av respektive medlem precis som för den vanliga hushållselen.

Det har nu gått ungefär ett år sedan projektet färdigställdes, och enligt Rolf har reaktionerna från medlemmarna enbart varit positiva.

– HSB har varit ovärderliga, vi hade inte klarat det utan dem, och vi är alla väldigt nöjda med hur laddningsplatserna fungerar. Jag har inte hört en enda negativ kommentar, tvärtom så är även de som inte själva kör el- eller hybridbil glada över att värdet på deras lägenheter höjts som ett resultat av projektet. Hittills har vi fyra laddningsbara bilar i föreningen och även jag själv som kör en dieselbil funderar faktiskt på att byta till en elbil nu, säger han och skrattar.

"Det har ökat värdet för både föreningen och de enskilda lägenheterna."

Är din förening nyfiken på vilka möjligheter det finns för er?