Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Personen bakom medlemsnyttan: David Lejon är projektledare och energiansvarig

09 november 2023 David är projektledare och energiansvarig på HSB Södertörn. Han bor tre pendelstationer norr om Huddingekontoret där han brukar spendera sina arbetsdagar. Men det händer ofta att han skippar avgångarna för att ta motorcykeln till jobbet istället. Nu ska vi få reda på vad han gör när han kommer fram.

I 14 år har David vandrat längs HSB Södertörns korridorer. Han kom till HSB Södertörn direkt från studierna och kände helt enkelt att han hade hittat rätt direkt. Det innebär inte att han haft samma arbetsuppgifter i 14 år. Nej, han har utvecklats i ett flertal olika tjänster och har nu landat i rollen som projektledare och energiansvarig.  

Innan han började på HSB Södertörn studerade David en linje med inriktning på fastigheter och energi. Men när han väl kom ut på arbetsmarknaden var det ont om tjänster på just det området. Så han började jobba som fastighetsskötare och har därefter fått förtroendet för flera varierande uppdrag inom HSB Södertörn, som alla tillfört nya erfarenhet. Något som han värderar högt idag.  

Något har hållit dig kvar på HSB Södertörn, kan du berätta vad det är? 
- För mig känns HSB Södertörns som ett strukturerat förvaltningsbolag jämfört med andra. Vi förmedlar trygghet i våra tjänster, men även internt genom våra processer. Jag har också både kompetenta och väldigt härliga kollegor vilket gör att jag trivs väldigt bra.  

Vad tycker du om med att arbeta på HSB Södertörn? 
- Jag är, som jag nämnde, omringad av kollegor med en otrolig kompetens. Samtidigt finns det goda möjligheter att utvecklas inom organisationen. 

Vad innebär det att vara projektledare och energiansvarig? 
- Tjänsten är uppdelad så att jag arbetar till häften med projekt och häften med energifrågor. Jag jobbar alltså inte med renodlade projekt så som de andra projektledarna gör.  

I praktiken så håller jag koll på alla våra föreningars förbrukare, alltså fjärrvärme, el och vatten. Jag analyserar och ser till att mätvärdena är korrekta och svarar på frågor om fjärrvärme och elpriser som kommer från föreningarna.  

Så du har mycket kontakt med våra kunder och medlemmar? 
- Jag pratar med kunder och medlemmar varje dag och de flesta vet mitt namn och har koll på vem jag är.  

Tycker du det är viktigt att vi har en nära kontakt med våra kunder och medlemmar? 
- Ja. Tack vare vår storlek känner vi på HSB Södertörn till våra kunder och deras föreningar. Vi vet vilka kollegor som jobbar med de olika föreningarna, var de ligger rent geografiskt och vad som finns i fastigheten. Det innebär att vi kan ge direkta och specificerade svar så fort några frågor uppstår. Det är en styrka både internt och externt.  

Vilken typ av projekt arbetar du med?  
- Jag arbetar framför allt med installationsprojekt av exempelvis solceller, fjärrvärmecentraler, ventilationsanläggningar.  

Hur brukar beställningen av projekt se ut?  
- Oftast så beställs våra projekttjänster med anledning av kommande underhåll enligt föreningarnas underhållsplan. Då hör de av sig till oss och söker råd om vad och hur de ska göra. 

Vad är det bästa med din tjänst? 
- Jag tror att det är att dels är att jag får jobba med områden som jag är bra på och tycker är kul. Men sen är det också så att ingen dag är den andra lik. Jag gör aldrig samma saker varje dag. Dessutom kan jag hålla på med trettio olika saker under en och samma dag vilket är väldigt stimulerande. 

Vad tycker du är det bästa med BRF medlemskapet? 
- HSB ledamoten, det innebär en trygghet för styrelsen och föreningen i stort. 

Får man ta del av dina kunskaper genom brf-medlemskapet? 
- Ja, exempelvis genom utbildningen som jag håller i, Energioptimering och drift av en fastighet. Den är gratis för medlemmar och våra gratisutbildningar är ju en fantastisk medlemsförmån. 

 Du hjälpte nyligen våra kunder och medlemmar med att spara in stora summor genom att ansöka om elstöd. Kan du berätta lite mer om det?  
- Skatteverket aviserade om att man kan ansöka om elstöd. Och den aviseringen gick ju ut brett. Men det var ganska rörigt att ansöka om stödet, särskilt om man inte har vana av sådana processer.  

Det var väldigt många som inte visste vad de skulle göra och det var otydligt vad som förväntades av bostadsrättsföreningarna. Så när vi förstod att det fanns ett behov av stöttning hörde vi av oss till bostadsrättsföreningarna och erbjöd dem vår hjälp.  

Vi kollade bland annat att siffrorna som nätbolagen hade skickat in, och som föreningarna därmed fått stöd för, stämde. Och det gjorde det inte alltid. Därför följdes ytterligare processer av handläggning. Men nu har föreningarna fått ut rätt ersättning. 

Vilken viktig insats för våra kunder och medlemmar, hur känns det att göra sådan nytta i sitt arbete? 
Det var ingen big deal, säger David blygsamt samtidigt som han tittat ner i mot sina händer. Men ibland är det just de små handlingarna som gör den största skillnaden.