Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Ny utredning kan bana väg för bakgrundskontroller

18 september 2025 Regeringen vill undersöka behovet av - och möjligheterna till - bakgrundskontroller i privat och offentlig sektor. Något som på sikt kan ge större trygghet i bostadsrättsföreningar. Det berättar Mattias Berlin, chefsjurist på HSB Riksförbund.
Mattias Berlin

11 september tillsatte regeringen en utredning för att analysera bakgrundskontroller inför och under anställningar, uppdrag och nya avtal. Ambitionen är att ta fram ett effektivt, proportionerligt och rättssäkert regelverk för kontrollerna. Detta för att verksamheter bättre ska kunna skydda sig mot personer med brottsliga eller skadliga avsikter.

Utredningen ska balansera skyddet av personlig integritet med behovet av bakgrundskontroller.

Läs också: Så kan brottslighet påverka brf-medlemskapet

Även bostadsrättsföreningar kan komma att påverkas. För att få bättre förståelse kring vad utredningen kan tänkas leda till vände vi oss till Mattias Berlin, chefsjurist på HSB Riksförbund.

Vad är egentligen en bakgrundskontroll?

– Det innebär i praktiken att arbetsgivare eller verksamheter kontrollerar en persons bakgrund, till exempel identitet, ekonomi, eventuella brott eller andra uppgifter, för att bedöma lämplighet inför anställning eller andra uppdrag. Syftet är att förebygga risker som infiltration, brottslighet eller otillbörlig påverkan i verksamheten.

Vad exakt ska utredningen ge svar på?

– Bland annat ska man analysera när och hur bakgrundskontroller får göras, vilka uppgifter som får kontrolleras, och hur den personliga integriteten ska skyddas. Utredningen ska också ta ställning till om vissa bakgrundskontroller ska bli obligatoriska inom särskilda verksamheter.

Varför behövs bakgrundskontrollerna?

– De behövs för att skydda verksamheter mot personer med brottsliga eller skadliga avsikter, till exempel infiltration av organiserad brottslighet eller otillbörlig påverkan. De är ett viktigt verktyg för att förebygga brott, stärka säkerheten och skapa trygghet för både anställda och i bostadsområden.

Hur kan bostadsrättsföreningarna påverkas?

– Om utredningen leder till ett nytt regelverk kan det bli tydligare för bostadsrättsföreningar när och hur de får göra bakgrundskontroller, till exempel vid val av styrelseledamöter eller vid upphandling av entreprenörer. Ett exempel är att föreningen kan få bättre stöd för att kontrollera att personer med ansvar inte har kopplingar till brottslighet, eller att det blir enklare att följa regler kring personuppgifter.

Utredningen ska lämna sina förslag senast den 11 mars 2027.

Behöver du juridisk rådgivning?

Fastighetsägare och enskilda HSB-medlemmar är varmt välkomna att kontakta HSBs jurister som har stor erfarenhet i frågor som rör boendet.