HSB Riksförbunds årsredovisning för 2019

09 juni 2020 Över 9000 nya medlemmar, minskad klimatpåverkan med drygt 50 procent och ett nytt och förbättrat bosparerbjudande tillsammans med Danske Bank. Det är några av höjdpunkterna i HSB Riksförbunds års- och hållbarhetsredovisning, ”Inblick”, för 2019.

På bilden: Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund

HSB Riksförbunds uppdrag är att stärka HSBs idé och skapa värde för HSB-föreningarna och dess medlemmar. Riksförbundet är moder i en koncern där även HSB-bolagen: ProjektPartner, Finansstöd och Affärsstöd ingår.

Under 2019 hade koncernen en nettoomsättning på 1 278 mkr, ett resultat på 63 mkr och en soliditet på 62,9 procent.

– Det är drygt två år sedan HSBs gemensamma nationella organisation bildades för att skapa ännu större nytta för våra ägare, HSB-föreningarna och dess medlemmar. Kraftsamlingen börjar nu ge konkreta resultat, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

HSB ProjektPartner, det nationella bostadsutvecklingsbolaget, hade 692 produktionsstarter under 2019.

–  Genom HSB Projektpartner har vi produktionsstartat nya projekt i hela landet, trots lite tuffare tider på bostadsmarknaden. Särskilt glädjande är att de som sedan flyttar in i våra nya bostäder ger HSB höga poäng som står sig starkt jämfört med branschsnittet, säger Pernilla Bonde.

Under 2019 fortsatte HSB:s digitaliseringssatsning genom HSB Affärsstöd, det gemensamma IT-utvecklingsbolaget.

– Det är glädjande att se att den digitala satsningen fortskrider i högt tempo: HSB Affärsstöd har tagit avgörande kliv för att skapa ett digitalt möte i framkant för våra medlemmar. Här har vi gjort viktiga investeringar som påverkar vårt resultat, men som kommer att bidra till att vi står ännu starkare framöver, säger Pernilla Bonde.

HSB Finansstöd, bolaget ansvarar för betaltjänst och regelefterlevnad, är nu etablerat och verksamheten har utvecklats under året.

–  Genom HSB Finansstöd har vi nu säkerställt att våra betaltjänster är trygga och tillvaratar våra medlemmars ekonomiska intressen på ett säkert sätt. Och bolaget fortsätter nu att utveckla vårt bosparerbjudande tillsammans med vår nya partner Danske Bank, säger Pernilla Bonde.

HSB Riksförbunds basverksamhet har visat flera fina resultat under året.

– Nöjdheten med våra medlemsförmåner, som den juridiska rådgivningen, är stor och vårt mål för varumärkesstärkande publicitet i media överträffades med råge 2019, avslutar Pernilla Bonde.

Här kan du läsa HSB Riksförbunds års- och hållbarhetsredovisning i sin helhet.