Hållbart boende idag, imorgon och i världen

Vi är inte som andra byggbolag. Faktum är att vi inte alls är ett byggbolag, utan en medlemsorganisation. Vi arbetar för och tillsammans med de människor som vill bo och påverka såväl sin och sina grannars närmiljö som resten av vår omvärld.
Hållbart boende

När vi bygger hus gör vi det med dig som boende och vår miljö i fokus. Därför bygger vi alltid efter Miljöbyggnad silver. Det innebär att husen vi bygger inte bara uppfyller satta lagkrav, utan presterar en bra bit över. Exempelvis måste såväl materialvalen som solskyddet, ljudmiljön och ventilationen vara mycket bättre än de riktlinjer som finns.

Certifieringen av husen utförs av en oberoende tredje part, Sweden Green Building Council, Sveriges största organisation för hållbart samhällsbyggande.

Inom vår nyproduktion bygger vi dessutom för hållbarhet över tid. För med sunda materialval blir också kvaliteten bättre. Det borgar för en hållbar fastighet som vår förvaltning kan arbeta vidare med. Vi bygger inte för att lämna, vi bygger för att stanna kvar.

Hållbara bostäder även i fattiga länder

Utöver att vi tänker på dig som boende och vår miljö, arbetar vi även med bostadsprojekt i några av världens fattigaste och mest utsatta länder.

Genom den humanitära organisationen We Effect bidrar vi på HSB till att utsatta människor kan bilda bostadskooperativ och förbättra sina egna – och sina barns - villkor. För varje nybyggd HSB-lägenhet i landet skänks 1 000 kronor, dessutom bidrar våra medlemmar med två kronor av medlemsavgiften. Ett resultat som år 2018 blev 3 298 548 kronor.

I bostadsprojekten handlar det inte enbart om att bygga hus. För till husen behövs också vatten och avlopp och vägar. Kanske ingår även en trädgård för självhushållning, vilket ger mat på bordet och därmed bättre hälsa. Många fler saker kan vävas in men kort kan sägas att förbättrade bostadsförhållanden är en av de viktigaste frågorna för att bekämpa fattigdom i världen.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Läs också...

Hyresrätterna i Åhusparken

Åhusparken – 90 hyresrätter i härlig grönska

HSB brf Nätet i Lund

Godkänt bygglov och säljstart för HSB brf Nätet

HSB brf Blomstra

Klart för nya bostadsrätter i Ystad

Tillbaka till startsidan för årsredovisningen 2018.

2018 i siffror.