Köpare-säljare-mäklare på Billegården

Föreningen:

• Föreningen gör tillsyn (inte besiktning) av lägenheter på föreningens delar och detta sker även t ex vid obligatorisk ventilationskontroll, OVK.
  • Observera att köpare-säljare har undersöknings- och upplysningsplikt. Mäklare har viss upplysningsplikt. Detta är helt skilt från föreningens tillsyn
  • Kort innan inflyttning erhålls välkomstbrev via mail med instruktioner för bredband, kabel-TV, sophantering etc.

Köpare:

• Billegården tillhandhåller bostadsrättter för permanent boende för privatperson.
  • Bostadsrättslagen och stadgar tillämpas jämte övrig lagstiftning
  • Parkeringslapp erhålls av säljare
  • Tagg/taggar  erhålls av tidigare ägare. (depositionsavgift 250 SEK/tagg)
  • Kontrollera att Ni kan öppna fläktaggregat för filterbyte, vilket ska göras var tredje månad.
  • Köpare har undersökningsplikt.
  • Renoveringar ska utföras fackmannamässigt och behöriga personer inom VVS och el. Vi använder anvisade leverantörer.
  • Läs om renoveringen på vår hemsida, speciellt kök och badrum.
  • I avgift ingår värme, vatten, bredband och Kabel-TV.

Säljare:

• Ev flyttstädningsfirma ska använda skonsamma rengörningsmedel.
  • Parkeringslapp överlämnas till köpare
  • Nycklar och taggar överlämnas till köpare.
  • Säljare har upplysningsplikt

Mäklare:

• HSB Brf Billegården i Lund upplåter bostadslägenheter för permanent boende.
  • Avgift meddelas boende under hösten och ändras per 1 januari. (det finns möjlighet till ändringar under året).
  • I avgift ingår värme, vatten, bredband och Kabel-TV
  • Årsredovisning finns på vår hemsida under ekonomi.
  • Vi följer en 60-årig underhållsplan
  • Mäklare som möjliggör  bulvanförhållanden att kortsiktigt köpa lägenheter för (yt-)renoveringar  eller liknande transaktioner undanbedes.
  • Elkontakt till fläktaggregat ska vara i, dvs fläkten ska vara igång.