Hur anmäler jag mig?
Du anmäler dig till e-fakturatjänsten direkt i din internetbank. För frågor om hur det går till vänder du dig till din bank.
Du anger endast avtalsnumret för din bostad när du anmäler dig. Har du fler avtalnummer, som t.ex. parkeringsplats, ska du alltså inte göra flera anmälningar i alla fall. Undantaget är de som får sina tillvalsavtal på två eller flera olika avi-blad varje månad, där måste en anmälan göras för varje avtal eftersom vi inte kan länka ihop dessa avtal automatiskt i våra system.
Eftersom vi aviserar för tre månader åt gången så börjar sin anmälan att gälla från och med nästa avisering. Fakturor som du redan har fått på papper måste du alltså betala som vanligt innan tjänsten börjar att gälla.
Jag har autogiro idag, men vill hellre ha e-faktura. Går det?
Ja, men då är det viktigt att du först avanmäler dig från autogirobetalningen innan du anmäler dig till e-fakturatjänsten. Avanmäler du dig inte från autogirobetalningen först så kommer du att debiteras dubbelt.
Kostar det något?
Självklart är det helt gratis att använda sig av e-fakturatjänsten.