Ordningsregler

Brf Örnen har tagit fram gemensamma regler för att få en så trevlig boendemiljö som möjligt.

Föreningens medlemmar och hyresgäster åligger

• att vara aktsam om och väl vårda föreningens egendom.
  • att ta hänsyn till sina grannar, i synnerhet kvälls/nattetid. Mellan 22,00-07,00 skall det vara tyst. Detta innebär att normala hushållsljud är tillåtna , men inte hög musik/högljudda diskussioner/höga skratt. Dessa regler gäller i trapphuset, inne i lägenheten och ute på balkongen.
  • att snarast kontakta fastighetsskötare, förvaltare eller styrelse om skada uppstått som måste åtgärdas omgående.
  • att städa i tvättstugan, bastun efter användande.
  • att ej medtaga husdjur till tvättstugan.
  • att aldrig rasta dina husdjur på föreningens grönområde/lekpark.
  • att vid upptäckt av ohyra omedelbart anmäla detta till fastighetsskötare eller förvaltare.
  • att källsortera samt tillse att våta sopor är väl avrunna innan de väl inslagna slängs i kärlen för hushållssopor.
  • att ej använda lägenhet eller annat utrymme i föreningen för annat än avsett ändamål.
  • att inte lämna entrédörr öppen.
  • att aldrig lämna dörr till källare eller vind olåst.
  • att ej piska eller skaka mattor, sängkläder etc. genom fönster eller från balkong.
  • att ej mata fåglar på balkongen eller gården.
  • det finns inget rökförbud för flerbostadshus. Den som bor i en hyresrätt eller bostadsrätt har därför rätt att röka i sin lägenhet eller sin balkong. Däremot kan den som ansvarar för flerbostadshuset införa frivilliga rökförbud som innebär att tex utrymmen som loftgångar och trapphus är rökfria. I brf Örnens ordningsregler får man inte röka i trapphuset. Men däremot kan det visst vara störande med grannars rökning. Föreningen har gjort det vi kan för att hålla allmänna utrymmen rökfria.
  • Blomlådor som dom boende har på sina balkonger skall vara placerade på insidan. Detta är för att förhindra fallolyckor som kan bli kostsamt för föreningen.
  • att i övrigt följa de av styrelsen lämnade föreskrifterna.